KRISTIANSAND: – Opprinnelig skulle MS "Stavangerfjord" og det kommende søsterskipet ha seilt til og fra Kristiansand, men utestengelsen fra havna gjorde at vi måtte satse på Langesund som norsk havn i tillegg til Stavanger og Bergen, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.

MS "Stavangerfjord" som er bygd ved Bergen Group Fosen, er en 170 meter lang cruiseferje med plass til 1500 passasjerer og inntil 600 biler. Skipet settes fra 14. juli inn trafikk mellom Bergen — Stavanger - Hirtshals og Hirtshals - Langesund. Når søsterskipet blir levert om et halvt års tid, vil begge fartøyene ha daglige avganger fra alle de fire havnene.

Også til Sandefjord

Fjord Line skal neste år bygge om den gamle MS «Bergensfjord», for å sette denne inn i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad fra mai 2014. – I Sandefjord har vi møtt på noe av den samme motstanden som vi gjorde i Kristiansand, der lokale myndigheter har vært vant til å forholde seg bare til en ferjeaktør, sier Ingvald Fardal.

Utfordrer storebror

Color Line har i dag 72 prosent av ferjemarkedet mellom Norge og EU, mens Fjord Lines andel er 7 prosent. Ingvald Fardal forventer at rederiet med de nye cruiseferjene vil doble sin markedsandel og gå forbi DFDS som i dag er nest størst.

Rederiet forventer å ha det største kundegrunnlag for reisende fra Langesund på strekningen mellom Arendal og Oslo.

To døgns cruise

– I sommerhalvåret forventer vi at 60 prosent av våre passasjerer vil være norske, mens andelen nok vil øke høst, vinter og vår, sier Ingvald Fardal.

I tillegg til en ren transportetappe, håper Fjord Line på å selge to døgns cruiseturer mellom de tre norske og den ene danske havnebyen.

Miljøvennlig

Fjord Lines nye cruiseferjer blir de første i verden som utelukkende vil gå på flytende naturgass, slik at utslippene av svovel elimineres og utslipp av partikler reduseres med 98 prosent.