Kristiansand kommune har vedtatt at Kjevik-veien skal gå nord for Hamresanden, i tunnel gjennom Moneheia og rundt sørenden av rullebanen. Foto: Kjell Inge Søreide/Statens vegvesen

— Det kan gi ny vei til flyplassen raskere, sa statsminister Erna Solberg (H) til NRK tirsdag. Hun informerte da om at Kjevik-veien ble tatt ut av bypakka for Kristiansand-regionen.

Statsminister Erna Solberg.. Foto: Thomas Hegna

Endringer betyr at veien fra E 18 til Kjevik vil leve sitt eget liv i Nasjonal Transportplan, og ikke blir en del av forhandlingene og belønningsmidlene rundt nullvekst i trafikken rundt Kristiansand sentrum.

Solberg kunne ikke tidfeste når byggingen av ny vei kan komme i gang. Det kan heller ikke samferdselsdepartementet eller lokalpolitikerne som har kjempet frem endringer.

Raskere?

For selv om ny Kjevik-vei er løftet ut av bypakka i Kristiansand, går det halvannet år til Stortinget bestemmer når den skal bygges.

— Vi vet ennå ikke når den skal bygges. Veien skal først prioriteres i Nasjonal Transportplan sammen med alle andre veiprosjekter i Norge, foruten de som er i Nye Veier AS, sier stortingsrepresentant Åse Michaelsen fra Vest-Agder Frp.

Statssekretær Tom Cato Karlsen opplyser at ny Nasjonal Transportplan skal behandles sommeren 2017 og skal virke fra 1. januar 2018. — Går det raskere når den ikke ligger i bypakka?

— Det gjenstår å se. Lokalpolitikerne mener det er sjanse for at det går raskere, men den skal vurderes i NTP først. Vi har kommet lokalpolitikerne i møte med å ta den ut av bypakka, sier Karlsen.

Ny vei til Kjevik er noe helt annet enn en vanlig lokalvei

Veien til Kjevik skal være på 5,1 kilometer og gå nord for Hamresanden.

- Langt fra byen

Stortingspolitiker Åse Michaelsen forklarer hvorfor det har vært så viktig for dem å ta veien ut av bypakka. Hun sier at NHO, ordføreren i Kristiansand og Kristiansand kommune har jobbet sammen med Sørlandsbenken for å få dette til.

— Ny vei til Kjevik er noe helt annet enn en vanlig lokalvei. Vi mener den er strategisk viktig for utviklingen av flyplassen, og for alle som skal drive næring der. Flyplass kan være så mye mer enn et sted der folk lander og tar av. Det kan bli hotell, alt som har med cargo å gjøre og andre næringer, sier Michaelsen. Hun sier veien ligger langt unna Kristiansand sentrum, og mener den ikke bør ha noe med bypakka å gjøre.

Åse Michaelsen (Frp). Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

— Hva hadde skjedd om veien ble liggende i bypakka?

— Da hadde den blitt målt veldig opp mot forhandlingene der målet er at økt trafikk skal ha med gang- sykkel- og kollektivtrafikk å gjøre, sier Michaelsen.

Stortingspolitikeren mener veien er viktig også for de som driver med turisme på Hamresanden fordi de da vil slippe å få så mye trafikk like ved feriesenteret og strandområdet.

Ikke i Nye Veier

Etter etableringen av det nye selskapet Nye Veier AS, er det noe mindre veiprosjekter som skal behandles i Nasjonalt Transportplan.

— E 39 og E 18 ligger allerede inne i veiselskapet som har fått 130 milliarder kroner. I Nasjonal Transportplan handler det om andre veier regionene vil prioritere, sier Michaelsen.