— Nei, det er jo leit, selvfølgelig. Vi er et kontor med bare dyktige medarbeidere. Men vi kan bare ta det til etterretning, for beslutningen er tatt på regjeringsnivå og det er ikke noe vi kan gjøre med det, sier regiondirektør for Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg, til Fædrelandsvennen.

Onsdag formiddag ble det kjent at Forbrukerrådet skal samle ti regionkontorer til tre større kontorer. Kontorene som skal legges ned ligger i Bergen, Kristiansand, Oslo, Sarpsborg, Gjøvik, Trondheim og Bodø. De tre store kontorene skal ligge i Tromsø, Stavanger og Skien.

- Fikk vite det i dag

Regiondirektør Eirik Nyberg ved Forbrukerrådets kontor i Kristiansand synes det er leit at kontoret nå legges ned. Foto: Reidar Kollstad

— Vi fikk vite at kontoret blir lagt ned i dag på morgenkvisten. Alle visste det foregikk en prosess, som har pågått lenge, men ikke hvilke kontorer som ville bli rammet, forteller Nyberg. - Hvordan var stemningen på kontoret da nyheten kom?

— En blanding av at det var godt å få prosessen avgjort, samtidig som det var leit at det gikk ut over oss, svarer Nyberg.

Regionkontoret i Kristiansand har ifølge Nyberg fem heltidsansatte, og alle ansatte vil bli tilbudt jobb i ett av de bestående regionkontorene.

— Individuell veiledning til forbrukere og mekling mellom forbruker og næringsdrivende er nøkkelaktivitetene ved regionkontorene. I dag skjer dette i hovedsak på telefon og e-post. Det gjør at man ikke lenger er avhengig av kontorer i hele landet for å dekke forbrukernes behov, sa forbrukerminister Solveig Horne til NTB.

- Redusert lokal tilhørighet

- Lokalt er det vel heller en forringelse av tilbudet?

— Jeg skal være forsiktig med å mene for mye om det, men at den lokale tilhørigheten blir redusert når vil blir representert på seks færre plasser, det ligger i sakens natur. På den annen side kan det jo bli bedre saksmiljøer når man samles, svarer regiondirektøren.

700 besøk årlig

- Hvor mange kontakter dere i løpet av et år?

— I underkant av 700 forbrukere besøker oss på kontoret. I tillegg kommer telefon og e-post, men det fordeles fra felles nasjonalt nummer til alle regionkontorene, svarer Nyberg.

Totalt er det 75 årsverk ved Forbrukerrådets regionkontorer. Forbrukerrådet skal nå kartlegge konsekvenser og legge en plan for omorganiseringen. Omstillingen skal være gjennomført senest 1. mai 2017.