Med et kvarters kjøretur til Norges største kjøpesenter og et stadig utvidet butikksenter like utenfor egen by, skulle man kanskje tro at Lillesand sentrum ville lide. I stedet er det mer liv enn før, økt omsetning og svært få ledige butikklokaler i bykjernen.

Den positive førjulsstemningen i Lillesand støttes av tall fra Varehandelsrapporten fra Sparebank 1 SR Bank. De viser at Lillesand ikke hadde nedgang i omsetningen for noen hovedvaregruppe i 2013. Veksten i detaljvarehandelen var på 5,6 prosent.

— Utviklingen innen omsetning av klær og sko har snudd fra en nedgang på vel 8 prosent i 2012, til en formidabel økning på 29,6 prosent i 2013, står det i rapporten.- Vi har jobbet med å skape patriotisme og få til en holdningsendring, slik at folk bruker butikkene mens de er her, sier Trine Wilhemine Rønnevig.

Hun driver Kunstkolonialen og er leder av Lillesand Handelsstandsforening. Hun bruker sosiale medier som en arena for å skape lojalitet og tiltrekke seg kunder langveisfra.

Tungt flere steder

Flere bysentrum på Sørlandet har merket den harde kampen fra netthandel, Sørlandssenteret og andre kjøpesentre.

I Mandal er det ventet en del tomme lokaler i gågata etter at Amfi-senteret ble kraftig utbygd, slik også Lyngdal opplevde da Handelsparken kom.

Disse lokalene i krysset mellom Markens gate og Dronningens gate i Kristiansand sentrum er sentrale, men mangler leietakere.

I Kristiansand sto det i sommer 50.000 kvadratmeter med ledige næringslokaler, hovedtyngden er kontorlokaler. Sørlandsparken utenom Sørlandssenteret har også flere store, tomme lokaler. Søgne har også hatt nedgang i handelen.I Arendal har Agderposten funnet 25 ledige butikklokaler i sentrum. I nabobyen Grimstad telte foreningen Grimstad Min By 16-17 ledige lokaler av totalt 100. Aftenposten var nylig på besøk i Tvedestrand, og meldte om vinterstengte butikker og en by nærmest i dvale.

Nisjebutikker

Lillesand er, i likhet med Vennesla hvor det meldes om oppgang og få tomme lokaler, et hederlig unntak fra regelen i landsdelen.

— Vi er egentlig heldig stilt. Når man går gjennom Lillesand opplever man ikke at det er mange tomme lokaler. Det er to-tre attraktive lokaler som akkurat nå ikke er fylt opp, sier daglig leder i Lillesand Vekst, Kristian Råmunddal.

For to år siden skrev Fædrelandsvennen som sju tomme butikklokaler i sentrum av byen.

Les også:

Lillesand011.jpg

Råmunddal sier at de merker konkurransen fra både Sørlandssenteret og Lillesand Senter. De har samme utfordringer som de andre, men mener at det for tiden er en positiv stemning.— Senteret har en annen profil enn sentrum. Der er det flere matbutikker og andre større forretninger som det ikke er plass til i sentrum. Her er det flere nisjebutikker, sier Råmunddal.

Kraftig vekst

Siden tallene fra Varehandelsrapporten kom, har Lillesand hatt søndagsåpent gjennom hele sommeren med status som turistby. Det ble en stor suksess.

— Folk kommer langveisfra. De vil på tur og ha en opplevelse. Det er fantastisk fint her i byen vår. Vi er inngangen til Blindleia. Slikt må vi utnytte, sier Trine Wilhelmine Rønnevig.

En hel rekke av restauranter og utesteder langs bryggene trekkes også frem som en suksessfaktor.

Stolt og lojal

Blant dem som stort sett er lojale til butikkene i nærmiljøet er Camilla Landmark, som vi treffer på tur i byen sammen med sønnen Patrick Cebastian (6).

— Jeg pleier å handle i Lillesand, selv om jeg jobber i Kristiansand. Her kjenner jeg folk, og vi får det vi trenger. Vi treffer hyggelige mennesker og det er enkelt å gå hit. Vi må være stolte over det vi har, sier Landmark.

- Holder ikke med bare nisjebutikker

Camilla Landmark og sønnen Patrick Cebastian spaserer i Lillesand en formiddag denne uken. - Vi må være stolte over det vi har, sier Landmark. Foto: Roald Ankersen

— Et bysentrum kan ikke leve av bare nisjebutikker, men er også nødt til å ha noe som trekker store publikumsmasser.Det sier forsker Kjersti Visnes Øksenholt ved Transportøkonomisk Institutt. Hun har forsket på hva som kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet for handel og service.

— En av de viktigste tingene er at man virkelig satser på sentrum. Man må bygge bystrukturen slik at det er lett å komme seg til bykjernen, sier Øksenholt.

Hun peker også på at det for et sterkt sentrum helst ikke bør være et stort kjøpesenter med gratis parkering like i nærheten.

— Man trenger også noe som trekker mange folk til sentrum, som Vinmonopolet, Hennes & Maurtiz, en stor sportsforretning eller slike ting. Nisjebutikker er fint krydder, men man trenger noe mer, sier Øksenholt.

Sentrum taper i hele landet

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt viser at sentrumshandelen taper markedsandeler i forhold til kjøpsentre i hele Norge.

— Det skyldes ganske sikkert at handelstilbudet utenfor sentrum er styrket, men er trolig også et resultat av at befolkningen øker vesentlig mer i områder utenfor sentrum enn det den gjør i sentrum, skriver forskerne.

Sentrum taper innenfor alle typer handel.Dette bekreftes av lokalaviser over hele Norge. Både fra Skien, Haugesund, Fredrikstad, Trondheim og Bergen er det i år meldt om mange tomme butikklokaler.

— Det er i ferd med å skje endringer i handelens lokalisering, og det synes klart at sentrum i kommunene ikke er på det seirende laget, står det i rapporten. En av årsakene er at nye boligområder bygges lengre unna sentrum.