Som et prøveprosjekt ble rein avlivet på fjellet i Jotunheimen og Valdres i høst. Nortura utelukker ikke at de kan forsøke avlivning på stedet på andre dyr også.

I første episode av Aftenpostens reportasjeserie #MatenVår møter vår matspaltist Yngve Ekern både lam, sau, bonde og slakter.

Han tar også en prat med konserndirektør Arne Kristian Kolberg i Nortura, selskapet som blant annet eier merkevaren Gilde. Temaet er såkalt «mobilslakt», som foregår på gårdene, og industrislakt, hvor dyrene transporteres til gigantiske, effektive slakterier.

— Vi ser at interessen for lokalmat og alternative slaktemetoder er økende. Derfor har vi en nysgjerrighet rundt dette og ser med interesse på alternative metoder å slakte kjøtt på, sier Kolberg.

Les også «Vi møter ribbeveggen»om prisen på juleribbe.

Hygienisk utfordring

I dag slaktes så å si alt kjøtt på store slakterier. Bare et fåtall slaktes lokalt på det som i bransjen kalles mobile slakterier. Disse brukes stort sett av nisjeprodusenter som tilbyr kortreist mat.

Aftenpostens TV-reportasje viser at det er stor forskjell på hvordan dyrene har det før de blir slaktet. Det innser også Nortura, som i høst har gjennomført et konsept for å teste nye slaktemetoder.

— Det har vært interessant og har gitt oss noen erfaringer vi vil jobbe videre med. Vi ser imidlertid en stor utfordring knyttet til dette, og det er hygiene og dermed også mattrygghet, sier Kolberg, som overfor Aftenposten ikke utelukker at de vil forsøke dette på andre dyr.

Sier én ting, gjør noe annet

Basisen deres er og vil også i fremtiden være industrislakting, men at de som den største aktøren i Norge på slakting alltid vil ta forbrukernes ønsker på alvor.

- Min og vår plikt er å søke det markedet og forbrukerne ønsker. Men de må også være villige til å betale for det, sier han.

Nettopp her strander mange av forsøkene. Kolberg mener det er stort forskjell på hva folk sier de ønsker seg, blant annet når det gjelder kortreist mat, og hva de ender opp med i handlevognen når de går i butikken.

— Men vi ser også at en del trender starter som nisjeprodukter.

Se første episode av Maten vår med Yngve Ekern i toppen av denne saken.