Slik ser den ut, wave craft'en. Den bygges med en teknikk som gjør at den er svært stabil inn mot vindmøllene slik at teknikerne kan komme seg av og på. Første båt er under bygging. Foto: Jarle R. Martinsen
Underskroget til Wave Craft tar form inn i hallen til Umoe Mandal der ingen andre enn de ansatte får slippe til. Foto: Umoe Mandal

— Vi er svært optimistiske og tror dette blir vår nye store satsing etter at MTB-serien ble bygget ferdig, sier salgs- og markedsansvarlig Are Søreng og sivilingeniør Trygve Halvorsen Espeland ved Umoe Mandal.

Utenfor kysten av Danmark, Nederland, Tyskland og England vil det i løpet av året være rundt 3000 vindmøller. Innen 2020 er det beregnet at det vil stå 8000 møller, nok til å produsere strøm for flere titalls millioner husholdninger i disse landene.

Europa er på full fart vekk fra å produsere strøm med kull og atomkraft og til fornybar energi.

For å drifte vindmøllene trengs båter. I dag er det ulike typer som brukes, blant annet tidligere fiskebåter. Umoe-konsernet mener å ha konstruert et fartøy som er mye mer tilpasset det denne bransjen krever. Den kaller de «wave craft».

— De trenger framfor alt en hurtiggående båt til møllene. Møllene er nokså langt til sjøs, og vedlikeholdsarbeiderne trenger å komme til og fra på samme dag. Wave craft går i 45 knop som er en fart som burde tilfredsstille slike krav, sier Søreng.

Spesialkonstruert

Den er dessuten spesialkonstruert til å takle opp til fire meter høye bølger og samtidig ligge inntil vindmøllene slik at arbeiderne kan komme av og på. Dette skjer ved å blåse inn og slippe ut luft av luftputene på båten.

Det samme systemet brukes også for å gjøre båten mer behagelig å reise med i dårlig vær. - Sjøsyke er en stor utfordring i en bransje der folk ikke spesielt sjøvante, sier Espeland.

Det er Umoe Wind som har bestilt båten av Umoe Mandal. Selskapet ønsker å leie den ut når den er ferdig i januar.

— Vi merker stor interesse for båten, og mener det skal gå greit å leie den ut og få testet fartøyet. Går alt slik vi håper, vil båten raskt bli et salgsobjekt i årene framover, sier Søreng.

Andre bransjer

Verftet håper også at båten kan være interessant for andre bransjer, blant annet innen olje- og gassektoren.

— I dag bringes mye utstyr og mannskap med helikopter, men med farten wave craft kan oppnå bør den være interessant også for andre bransjer, sier Espeland.

Overgang

Et år har gått siden den siste MTB-fartøyet ble døpt ved verftet. Serien var enormt omfattende, og Umoe Mandal måtte konsentrere seg nærmest utelukkende om byggingen i flere år.

— Det har helt klart vært en stor overgang fra å være kun på det militære markedet til å jobbe seg mot det sivile. Men vi føler vi er på riktig vei, sier Søreng.

Luftputebåt

Ut over å bygge wave craft, er verftet i gang med å produsere propelldyser og løfteviftehus i kompositt til en amerikansk militær luftputebåt med opsjon på ytterligere sju flere. US Navy har vært en krevende kunde å få innpass hos, og spesielt derfor er denne kontrakten på 180 millioner kroner viktig for senere oppdrag for amerikanerne.

De produserer også kanontårn for den svenske kanonprodusenten Borfors. Dessuten er 30 arbeidere konstant opptatt med vedlikehold av mineryddere og MTB-fartøy som er bygget på Umoe Mandal.