En rekke kjente investorer med den Arendal-bosatte gründeren Bjørn Tore Larsen i spissen lanserer nå et helt nytt lavprisflyselskap.

– Vi tror mange har savnet å reise, sier Larsen til Fædrelandsvennen.

Larsen er selskapets gründer og administrerende direktør, og han bekymrer seg ikke over at vi fremdeles har en pandemi å hanskes med.

De første billettene legges ifølge ham ut for salg tidlig i høst, omtrent tre måneder før det første flyet i det nye selskapet tar av.

De første flyene skal etter planen ta av i desember i år.

– Vi er ikke i drift før alle er vaksinert. Vi både håper og tror at pandemien ligger bak oss i vinter. Mange savner USA, og mange amerikanere savner Norge og Europa, sier Larsen.

Lavpris

Selskapet satser på det Norwegian og mange andre har prøvd seg på før: Lavpris på langdistanse.

Norse Atlantic Airways skal i første omgang tilby flyginger med Boeing 787 Dreamliner-fly mellom Europa og USA. På sikt er ønsket å utvide til Asia også.

Foruten Bjørn Tore Larsen, er Bjørn Kjos og Bjørn Kise blant de største aksjeeierne. Det kommer frem i en pressemelding mandag.

Hit vil de fly

– Vi kommer til å starte forsiktig og vil utvide rutetilbudet etter hvert, sier Larsen til Fædrelandsvennen.

– Hvilke destinasjoner i Europa vil dere fly fra, og hvilke destinasjoner vil dere fly til i USA?

– Vi tenker London, Paris og Oslo i Europa, og Los Angeles, New York og Miami i USA. I første omgang. Det er flere destinasjoner som kan bli aktuelle etter hvert som etterspørselen tar seg opp, sier Larsen og peker blant annet på San Francisco som en mulighet.

Han kan foreløpig ikke si noe om hvor hyppige avganger de ser for seg mellom Europa og USA. Ruteplanen legges i disse dager.

– Hvor lave priser snakker vi om, for eksempel for en tur mellom Oslo og New York?

– Det er også litt vanskelig å si nå. Men det blir lave priser som folk flest har råd til, sier Larsen.

Tidligere konsernsjef Bjørn Kjos (t.v.) og tidligere styreleder Bjørn Kise i Norwegian har nå investert i et nytt flyselskap som skal fly over Atlanterhavet. Foto: Frode Hansen

Flytypen er den samme som Norwegian brukte i sin langdistansesatsing, som nå er lagt ned.

Med etableringen av Norse blir Norwegian møtt av enda en norsk konkurrent. Lykkes de to nykommerne blir både Norwegian og SAS angrepet fra enda en front.

I oktober i fjor lanserte Erik G. Braathen, som også har vært styreleder i Norwegian, sitt nye selskap. Flyr skal satse på innenriksruter i Norge, samt de store og viktige rutene fra Norge til Norden og Europa.

I tillegg annonserte det store lavprisselskapet Wizz Air sin satsing på norske innenriksruter.

Norske arbeidsplasser?

Larsen har stor tro på at det vil være lønnsomt med lavprisselskap, selv om noen har slitt tidligere.

– Vi vil ha bra lønnsomhet og lave kostnader, sier Larsen til Fædrelandsvennen.

– Innebærer etableringen nye, norske arbeidsplasser?

– Vi bygger organisasjonen nå. Hele administrasjonen er norsk. Vi vil ansette folk ut fra steder vi jobber ut fra, sier Larsen.

– Ikke norske piloter eller kabinpersonell som står uten jobb etter pandemien?

– Det er mange flinke i luftfarten i Norge. Vi kan ikke si nå hvor vi skal ansette fra ennå.

Vil på børs

Norse Atlantic Airways er samtidig på vei mot Euronext Growth på Oslo Børs med solide investorer som allerede har tegnet aksjer for til sammen 24 millioner dollar.

  • Bjørn Tore Larsen eier selv 53 prosent av aksjene i selskapet direkte, samt 10 prosent via tilknyttet selskap – totalt 63 prosent.

  • Bjørn Kjos eier 15 prosent

  • Bjørn Kise eier 12 prosent

Etter planen skal selskapet på børs «i april» og meglerhusene Pareto, Sparebank 1 og Arctic er hyret inn for å bistå.

– Vi har nå en historisk mulighet til å bygge opp et nytt flyselskap fra start. Når verden igjen åpner opp, vil det være behov for et nyskapende lavprisselskap i det interkontinentale markedet. Et selskap som satser på mer miljøvennlige fly med lavere forbruk av drivstoff, sier Bjørn Tore Larsen i pressemeldingen.

Bjørn Tore Larsen er i spissen for det nye flyselskapet. Foto: Mattis Sandblad

– Vi har bransjekunnskap og har sikret oss moderne Dreamlinere til svært gode betingelser. Norse Atlantic Airways skal gi folk flest en mulighet til å reise mellom kontinentene, uten at det skal koste for mye, fortsetter han.

Mens Erik G. Braathen har fått med seg et knippe kjente Norwegian-profiler til sin satsing, har også Bjørn Tore Larsen gjort det samme:

Espen Høiby, administrerende direktør i OSM Aviation skal bli driftsdirektør i det nye selskapet. Fædrelandsvennen har forsøkt å få kontakt med Høiby, men har foreløpig ikke fått svar på henvendelsene. Bjørn Tore Larsen sier imidlertid at det er han som er talsperson for selskapet.

Høiby og OSM var sentrale i oppbyggingen av Norwegian, og særlig langdistansesatsingen. OSM sørget for at Norwegian hadde bemanning på alle basene i Europa og USA som måtte til for å betjene langdistanseflyene.

Høiby har i tillegg lang erfaring fra SAS og er også pilot.

James Lightbourne er hyret inn som finansdirektør.

I Norwegians fotspor

Norse Atlantic Airways skriver at de vil tilby ruter «som har vist seg å være både populære og lønnsomme».

I starten er det snakk om ruter til destinasjoner som New York, Los Angeles og Miami i USA, fra London, Paris og Oslo.

Ifølge Norse ønsker man å «utvide rutenettet til å også omfatte destinasjoner i Asia i takt med at flere Dreamlinere fases inn». Selskapet poengterer at ekspansjon og vekst «utelukkende skal skje basert på etterspørsel og lønnsomhet».

Dette er også en kjent rutestruktur hvis man ser tilbake på Norwegians historie. Selskapet fløy langdistanse mellom byene nevnt over, i tillegg til ruter til Thailand og Singapore.

For Norwegian endte det med at man måtte legge ned hele satsingen i januar 2021. Det ble vurdert som for finansielt risikabelt å fortsette med satsingen under dagens markedsforhold.

Selv om langdistansesatsingen gjennom årene har påført Norwegian store tap, hevdet selskapet at man hadde klart å få lønnsomhet på flere av rutene like før coronapandemien traff.

Selv om man har tenkt å bruke samme flytype som Norwegian, så vil ikke Norse ha et stort rutenett av europeiske ruter i ryggen som kan fôre langdistanserutene med passasjerer – slik Norwegian hadde.

– Den internasjonale turistnæringen er kraftig rammet av pandemien, og markedet for interkontinentale flyginger er for tiden nærmest utradert. Men det kommer en ny tid, ikke minst når det globale vaksineprogrammet er gjennomført, sier Norse-sjefen.

– Da vil folk igjen reise på ferie, besøke familie og venner – og dra på forretningsreiser. Da skal Norse Atlantic Airways være der med et attraktivt tilbud rettet mot ferie- og fritidsmarkedet og de kostnadsbevisste som skal på forretningsreiser, sier Larsen videre.