— Norgesenergi blir en tøff utfordring. Muligens den tøffeste i hele konkurranse, sier daglig leder for Blivakker.no, Silvia Melin, til Fædrelandsvennen dagen før den andre semifinalen i Årets Sørlandsbedrift sparkes i gang.

Kampen om den siste finaleplassen i Årets Sørlandsbedrift 2015 står mellom Norgesenergi og Blivakker.no, strøm og sminke.

Legger slagplan

— Vi skal ha et møte på huset her om ti minutter, hvor vi blant annet legger slagplanen for semifinalen, fortsetter Melin.

Hun forteller om stor entusiasme, ikke bare hos Blivakker.no, men i hele Netthandelen-konsernet som selskapet er en del av.

SLIK STEMMER DU

Konsernet stiller opp

— Alle på huset her var glade da vi gikk videre, og det var veldig gøy å se at vi fikk både Dr. Lykke og Netthandelen med oss på å sanke stemmer. Jeg har fått mange spørsmål i etterkant om hva som skjer, når kan vi stemme, og hva skal vi gjøre, forteller nettbutikksjefen.

— Vi skal i alle fall gjøre så godt vi kan, så får vi se hva vi finner på for å vinne, sier Melin hemmelighetsfullt.

Fra 0 til 200 millioner

Blivakker.no, som holder til i Netthandelens lokaler på Mjåvann industriområde i Songdalen, selger merkevareprodukter innen kosmetikk, hår og personlig velvære via internett.

Det som startet som et venstrehåndsprosjekt under Netthandelen.no, sto i 2014 for 85 prosent av driftsresultatet til Netthandelen-konsernet.

Og med en omsetningsvekst fra 0 til 200 millioner på seks år, der driftsresultatet det siste året var på 32 millioner kroner, kan man trygt kalle Blivakker.no for en suksesshistorie.

Norgesenergi møter Blivakker.no i kampen om den siste finaleplassen i Årets Sørlandsbedrift 2015. Før kvartfinalen holdt Monica Liland (t.v.) og Lene Lillebø tak i den motiverende blaudisen med passende farge og påskrift, mens resten av Norgesenergi-gjengen var klare til innsats. Foto: Reidar Kollstad

— Entusiastisk gjeng

Hos leverandøren av de gule strømprisene ser man også fram mot semifinalen.

— Vi er jo en entusiastisk gjeng som liker sånne typer konkurranser. Vi er veldig takknemlige for de som stemte på oss sist, og håper jo folk orker å stemme på oss nok en gang, sier markedssjef i Norgesenergi, Monica Liland.

- Skal gi alt vi kan

Hun tror Blivakker.no blir en tøff utfordring, men er klar for kamp om finaleplassen.

— Blivakker.no har vist at de klarer å sanke mange stemmer, men vi skal gi alt vi kan. Vi er alltid med for å vinne, sier en kampklar markedssjef.

Hemmelighetsfull markedssjef

— Og strategien for å vinne semifinalen?

— Nå begynner vi å nærme oss finalen, så da vil vi ikke røpe alt, sier en humrende Liland.

Fra 0 til 2 milliarder

Norgesenergi har kommet en lang vei siden den beskjedne oppstarten i 1999, anført av gründer Gunnar Norheim.

Det som startet i et strømmarked hvor de store, tradisjonelle aktørene fortsatt dominerte og skepsisen mot nykommere var betydelig, leverte i 2014 et overskudd før skatt på 166 millioner av en omsetning på 2,15 milliarder kroner.

Suksessoppskriften for det nå Hafslund-eide selskapet: Lettfattelige produkter og aktiv markedsføring med vekt på pris - et slags strømmarkedets svar på Rema 1000. ## DU bestemmer

Så gjenstår det å se hvem som vinner semifinalen fylt av spenning og glitter. Noe du selv kan være med å påvirke gjennom å stemme på din favoritt fram til fredag klokka 08. ## Juryens vurdering: Norgesenergi

Kamilla Sharma. Foto: Kjartan Bjelland

Kamilla Sharma, Innoventus Sør, om digital forretningidé:— I et massebrukermarked hvor konkurransen er sterk, mener jeg kommunikasjon er et viktig virkemiddel. Den digitale plattformen blir brukt på en intelligent måte, hvor budskap og kundefokus fremheves. Nettsiden er brukervennlig, løsningen er tilpasset «smartenheter», og de er også tilstede på Facebook. Samtidig har de en klar rød tråd på all digital kommunikasjon som gjør innholdet lett gjenkjennelig.

Erik E. Tønnesen Foto: Kjartan Bjelland

Erik E. Tønnesen, Skagerak Capital, om økonomi:— NorgesEnergi er ett av svært få selskaper i vår landsdel med stabil milliardomsetning siste 5 år. Alle nøkkeltall er gode: likviditet, driftsmargin og egenkapital. Som en følge av at Hafslund, selskapets eier, ikke har tatt ut utbytte, har Norges Energi en egenkapital på mer enn 350 millioner kroner. Det gjør selskapet i stand til å fortsette veksten inn i nye markedsområder gjennom organisk vekst eller via oppkjøp.

Juryens vurdering: Blivakker.no

Jostein Håland Foto: Kjartan Bjelland

Jostein Håland, KPMG, om økonomi:Blivakker.no er et godt eksempel på en vekstbedrift. Omsetningen har skutt i været og er nå i ferd med å runde 200 millioner. Det betyr at selskapet har åttedoblet omsetningen de siste 5 årene. Selskapet har klart å få både lønnsomhet og likviditet til å henge godt med på utviklingen, noe som i veldig mange tilfeller er en utfordring.

Kamilla Sharma. Foto: Kjartan Bjelland

Kamilla Sharma, Innoventus Sør, om forretningsideen:Blivakker.no har en spennende og tidsriktig måte å drive butikk på. All interaksjon med kunder skjer via digitale kanaler, med tydelig og aktiv tilstedeværelse på sosiale medier.

En levende, brukervennlig nettbutikk på web og smartenheter gjør handelen knirkefri, mens fokus på trygg handel, rask og riktig leveranse har gitt dem et konkurransefortrinn.