Det dreier seg om investeringsselskapet Sundt, matmilliardær Stein Erik Hagen og hans selskap Komplett, samt Klaveness Marine. Alle disse involverte har en eierandel på 30 prosent.
Det betyr at det er tre pengesterke aktører som nå vil satse stort i Norge.
Etter det Aftenposten forstår er det ikke lenge til innholdet i selskapsetableringen blir gjort kjent, og da også hvilket navn selskapet skal drives under. Det er ikke usannsynlig at det blir en navnekopling til Komplett, som i dag er en veletablert og svært så lønnsom netthandel.
Etter det Aftenposten kjenner til er det ikke nødvendigvis kun mat som skal selges i den nye storsatsingen, men mat vil være viktig for satsingen. I tillegg kan det være aktuelt å selge andre typer varer, som klær og interiør. Data, hvitevarer og kosmetikk selges allerede under Komplett.
Nettsatsing
Etter det Aftenposten forstår har Hagen ikke noen sentral posisjon i driften av det nye selskapet, men at det er er administrerende direktør i Rapide AS, Ole Petter Wie som har båret frem satsingen.
Han er ingen ukjent person i norsk handel. Wie var tidligere sjef i Ringnes før han jobbet et par år i Orkla som ryddegutt under de store omorganiseringene under Åge Korsvold. Dermed har han sterke bånd til to viktige dagligvareleverandører.
Overfor Aftenposten vil Wie holder kortene så tett inntil brystet som mulig:
— Vi ønsker å prate så lite som mulig om dette, sier han.
Lagerlokalene til Coop
Han bekrefter at selskapet har leid de gamle lagerlokalene av Coop på østkanten i Oslo. Dette er en bygning med store kjøleanlegg og at selskapet er etablert for å drive med handel på nett. Coop har flyttet sitt lager til Gardermoen og lageret på Grorud har stått tomt siden. Nå er det solgt til Union Gruppen, som igjen har leiet ut til blant annet Rapide.
— Vi har ikke tatt en endelig beslutning om hvilken bransje det blir, det er flere grupper som er aktuelle, sier Wie.
- Hva med mat?
— Det vil bli spekulasjoner. Vi er grundige nok til å se på det markedet, men vi har ikke konkludert, sier Wie.
Satser stort
Det betyr at det er tre pengesterke aktører som nå vil satse stort i Norge.
- Har dere tatt kontakt med noen leverandører?
— Vi har så vidt begynt å kontakte noen alternative leverandører, sier Wie, men vil ikke si noe mer om det.
Skal bytte navn
- Men navnet, hva blir det?
— Det blir i hvertfall ikke Rapide, det er bare et navn som er fint når ingen skal forstå hva vi holder på med, smiler sjefen for nye tider hemmelighetsfullt.
Stein Erik Hagen har ikke besvart Aftenpostens henvendelser de siste dagene. Nils Selte, administrerende direktør i Hagens selskap Canica sier følgende til Aftenposten:
— Dette må du snakke med Komplett om.
Matmarkedet i Norge
I dag består dagligvaremarkedet av tre store aktører, Norgesgruppen, Coop og Rema 1000. Totalt omsettes det for 160 milliarder kroner i disse butikkene. Norgesgruppen er den største aktøren med 40,7 prosent markedsandel i de uoffiselle tallene for første halvår.
Ingen av disse kjeden tilbyr netthandel av mat. Rema 1000 har et samarbeid med Kolonial.no, mens Norgesgruppen, som eier kjedene Kiwi, Spar, Meny og Joker, har nettbutikken Flust. Her kan man bruke bonuspoeng eller vanlige penger og handle alt mulig - bortsett fra mat.