På tross av at Spotify med sine 20 millioner brukere ofte beskrives som en suksesshistorie, fortsetter musikktjenesten å tape penger så det svir.

I løpet av de siste årene har Spotify tilsammen tapt en halv milliard svenske kroner, viser en gjennomgang den svenske avisen Affärsvärlden har gjort. Det skriver Aftonbladet

— Spørsmålet om når vi skal gå med overskudd virker faktisk ikke relevant. Vårt fokus ligger på vekst. Men selvsagt regner vi med at vi vil gå med overskudd på lengre sikt, har gründer Daniel Ek tidligere sagt til Dagens Industri.

Pumper inn penger

For å få til det, pumper selskapet inn penger fra investorer.

Siden 2006 er selskapet tilført to milliarder svenske kroner.Selv om omsetningen har økt kraftig, går regnskapet fortsatt i minus. I 2012 var tapet på hele 272 millioner kroner.

Den største utgiften for selskapet er rettighetene til å spille musikken. 70 prosent av Spotifys inntekter går til plateseksaper, ti prosent går til til opphavsorganisasjoner.

Verdt 20,7 milliarder

Selv om musikktjenesten taper penger så det suser, stiger selskapets verdi. Selskapet er nå verdsatt til 20,7 milliarder svenske kroner.

Spotify finnes nå i 17 land. Fem av tjenestens 20 millioner brukere betaler for musikken. Resten finansieres gjennom reklame.

— Vi tjener penger på hver nye bruker, uansett om de bruker tjenesten gratis eller ikke, har Ek tidligere sagt til Dagens Industri.

Wimp på stedet hvil

Wimp har de siste årene utfordret Spotify i Norge, og hadde ved utgangen av 2012 350.000 brukere. Det er det samme som ved utgangen av 2011. Antall brukere i Skandinavia er økende.

Resultatene fra fjorårets tredje kvartal viste at Wimp-eier Aspiros inntekter økte med 10,6 millioner kroner sammenlignet med året før. Samtidig sank inntektene i Sverige med 4,8 millioner kroner, skrev musikknettavisen Ballade.

– Volum er viktig i strømmebransjen og vi trenger å øke antallet brukere for å øke inntjening både til oss og bransjen, sa fungerende leder for Wimp, Espen Lauritzen, til Ballade.

Aftenpostens eies av Schibsted Norge. Schibsted eier også 73,4 prosent av Wimp-eier Aspiro.