Saken oppdateres...

– Vedum gjør overgangen til elbil vanskeligere, sier administrerende direktør Stig Skjøstad i en pressemelding.

Han viser til at det i 2023 har vært lik avgift for elbiler og fossilbiler.

– I budsjettforslaget går altså elbilene forbi og elbileierne vil da betale 337 kroner mer enn bensin- og dieselbilistene.

Det mener Skjøstad er feil vei å gå.

– Det er fremdeles over to millioner bilister som skal gå over til elbiler i årene som kommer. Dette sammen med veiavgift og økte bompenger er nok et tegn på en snuoperasjon i elbilpolitikken, bort fra gulrot og over til pisk.

Trafikkforsikringsavgift het tidligere årsavgift og er påbudt for alle registrerte kjøretøy.

«Fossilrabatt»

Også Elbilforeningen er oppgitt over det de kaller en «fossilrabatt i milliardklassen».

– Klimafiendtlig og uforståelig at bilen må forurense for å få avgiftslette, sier leder for kommunikasjon og samfunnskontakt Unni Berge.

Hun mener at dersom trafikkforsikringsavgiften skal settes ned, bør det også gjelde sjåfører som har valgt å kjøpe elbil.

– Det er uforståelig at man gir avgiftslette for å eie en Porsche Cayenne, men ikke til en eier av Nissan Leaf. Dette forurensende prinsippet ønsker regjeringen å bruke godt over en milliard kroner på etter nok en sommer der globale temperaturrekorder er smadret. Det bør Stortinget avvise, sier en oppgitt Berge.