– Det har aldri vært flere prisøkninger i forkant av tilbudsdagene, sier Prisjakt Norge-sjef Christoffer Reina.

Rabattene som brukes i markedsføringen under Black Friday er basert på hva butikken tidligere har solgt produktet for.

Det er imidlertid ikke alle tilbud som er like gode. Forbrukertilsynet har de siste årene påpekt en rekke brudd på markedsføringsloven under Black Friday.

Med det som bakteppe har sammenligningstjenesten Prisjakt sett på hvordan prisene har utviklet seg de siste ukene.

Hittil i oktober har 33 prosent av alle varene som Prisjakt følger, økt i pris. Det tilsvarer over to millioner produkter. 13 prosent, nesten 800.000 varer, har økt med mer enn 10 prosent.

– Det er en foruroligende, negativ trend, hvis vi sammenligner med tre foregående år. Den nye markedsføringsloven har gjort at vi har fått høyere priser i oktober, da butikkene vil ha en høy førpris å sammenligne sine rabatter mot på Black Friday, sier Reina.

– Mer enn normalt

1. oktober trådte nye markedsføringsregler i kraft. For at en førpris skal være reell, er kravet nå at den annonserte førprisen må være den laveste prisen produktet har hatt de siste 30 dagene før kampanjen.

I år er Black Friday 24. november. Prisjakt har derfor sett på prisutviklingen til og med 25. oktober. Prisøkninger etter denne datoen blir irrelevante for hva slags førpris man lovlig kan bruke under Black Friday.

Prisøkninger på 33 prosent av varene er den høyeste andelen Prisjakt har sett i oktober, ifølge Reina. Andelen produkter som økte mer enn 10 prosent var samtidig noe høyere i fjor.

– Det er jo generell prisvekst i samfunnet, så hva kan vi egentlig lese ut av de 33 prosentene?

– Oktober stikker seg utvilsomt ut med store prisøkninger, mer enn normale måneder. Dette har vi sett år etter år, og tallene våre viser en ytterligere økning fra tidligere år, sier Reina.

Christoffer Reina, norgessjef i Prisjakt. Foto: Bo Mathisen / Prisjakt

Den generelle prisveksten, målt ved konsumprisindeksen, viste 3,3 prosent høyere priser i september sammenlignet med året før.

Tillitsproblem

Som E24 har omtalt er det lav Black Friday-tillit blant norske forbrukere. 6 av 10 stoler ikke på tilbudene de blir servert.

Å sørge for at markedsføringslovene blir fulgt, og eventuelt å straffe overtramp, er Forbrukertilsynets ansvar.

Underdirektør Marit Evensen i tilsynsavdelingen skriver i en e-post at de forventer at næringsdrivende setter seg godt inn i de nye reglene for prismarkedsføring.

Underdirektør Marit Evensen i Forbrukertilsynet tror de nye reglene blir enklere å håndheve. Foto: Forbrukertilsynet

– Tror dere at de nye reglene vil hjelpe på mistilliten som norske forbrukere har til Black Friday-tilbud?

– Vi vil selvfølgelig følge opp at det nye regelverket overholdes, men når og på hvilken måte vil vi ikke kommentere ytterligere. Vi minner om at vi har fulgt opp salgsmarkedsføring ved flere anledninger, hvor vi har fått gjennomslag for rekordhøye bøter for bruk av førpriser som ikke er reelle.

Lettere å håndheve

Tidligere førprisregler hadde to krav:

  • At førprisen er den laveste prisen som er benyttet i perioden før salget.

  • At varen må ha blitt solgt «tilstrekkelig» til den oppgitte førprisen.

I 2021 ble tre kosmetikkaktører, deriblant Blivakker, ilagt rekordhøye gebyrer for gjentagende overtramp. I sitt tilsvar mente Blivakker at straffen var «et utslag av en fortolkning av et ikke klart regelverk».

Gebyrene i 2021 er de hittil eneste økonomiske straffene som er blitt vedtatt etter Black Friday-juks.

– Vil de tydeligere reglene sørge for at det nå vil kreves mindre omfattende undersøkelser før man kan konkludere med lovbrudd? Ergo, blir terskelen for gebyr senket?

– Trolig vil en objektiv regel være lettere å håndheve ja. Vi må imidlertid fremdeles vurdere om vilkårene for overtredelsesgebyr er til stede. Det må da foreligge en forsettlig eller uaktsom overtredelse. I tillegg må overtredelsen være vesentlig eller ha skjedd gjentatte ganger, skriver Evensen til E24.

– Er dere trygge på at det er lettere å forholde seg til de nye reglene?

– Hovedlinjene bør være godt kjent hos de fleste næringsdrivende, og innebærer en forenkling av reglene fra tidligere.

Få dagens viktigste økonominyheter her!

Prisjakt eies av Schibsted. E24 er et datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte av E24s journalister har aksjer i Schibsted gjennom deltagelse i konsernets aksjespareprogram.