KRISTIANSAND: — Dette er ikke uvanlig. Ingen har fått landingstillatelser for neste sommer ennå. Alle får tildelt dette på et senere tidspunkt, sier Espen Hennig- Olsen til Fædrelandsvennen.

Flynonstop har allerede begynt å selge billetter, og konkrete rutetider er angitt, men ifølge Finansavisen har ikke selskapet en eneste start- eller landingsavtale, såkalte "slots". Noen av flyplassene har ifølge avisen svært begrenset kapasitet, og slots deles ut ved slotskonferanser.

— Vi har vært i møter med alle flyplassene og fått en god indikasjon på når vi kan regne med å ta av og lande. Vi håper å få innpass innenfor rammen av det vi har søkt på, sier eier Espen Hennig- Olsen til Finansavisen.

Flynonstop fikk tirsdag voldsom oppmerksomhet da de tirsdag presenterte seg som Sørlandets nye flyselskap. Dagen etter ble det klart at de ikke har tillatelse til å kalle seg flyselskap. Ifølge Luftfartstilsynet er de mer for et reiseselskap å regne.

Espen Hennig- Olsen er oppgitt over oppslaget i Finansavisen, som Fædrelandsvennen også har brakt videre.

— Vi har fått signaler som sier at vi skal få tillatelse til å lande, sier Hennig- Olsen.

— Men dere opererer allerede med eksakte rutetider?

— Ja, men disse kan justere med noen få prosent. Vi har styrt unna rushtidene, slik at det skal være gode muligheter til å få noe tilnærmet det vi opererer med. Kanskje endres det med fem til ti minutter, hevder Hennig- Olsen.

En av Norges fremste ekspert på landingstillatelser sier at Flynonstop har gjort mer enn man kan forvente i sine undersøkelser rundt flytidspunktene.

— Det er ikke et eneste flyselskap som har fått landingstillatelser for tiden etter påske, verken SAS, Norwegian eller noen av de utenlandske, sier Fred Andreas Wister som er slotkoordinator i Norge. Han sier at slots (landingstillatelse) tildeles for de europeiske flyplassene 1. november. Likevel selger flyselskapene billetter.

— De etablerte selskapene har historiske slotsrettigheter, men Flynonstop vil få nykommerfordeler, sier Wister. Han mener Flynonstop har gjort det de skal, og mer til.

— De har sjekket med koordinatorer alle steder, fått tilbakemeldinger og justert sine estimerte avganger. De tar en kommersiell risiko, i likhet med alle andre, sier Wister.