ARENDAL: — Det var flere som var med på vedtaket, men ja, jeg stemte imot å sette busskontraktene ut på anbud, sier Tellef Inge Mørland (Ap). I forrige periode var han en del av posisjonen som styrte fylket. Nå er han leder for opposisjonen.

Godt forhold

Mørland sier at det nå er viktig å følge EØS-reglene, og å sette busskontraktene ut på anbud. Eftas overvåkingsorgan, ESA, la i går frem sin avgjørelse som sier at busskontrakter for 1,7 milliarder kroner i Aust-Agder er i strid med EØS-reglene fordi de ikke ble offentliggjort eller lyst ut på anbud.

Arbeiderpartiet kjempet imot og fikk flertall med seg på ikke å utlyse anbudskonkurranse på busstransporten da fylkestinget behandlet saken i 2010. — Vi hadde et godt samarbeid med de eksisterende busselskapene. For meg var det også viktig at bussjåførene fikk forutsigbarhet, og at de hadde en jobb å gå til, sier Tellef Inge Mørland. Han peker også på at de juridiske betraktningene de fikk ikke kunne slå fast at det var ulovlig å forlenge kontraktene uten anbud.

— Nå vet vi bedre, og må selvfølgelig rette oss etter det, sier Mørland.

Var imot

På den andre siden i anbudssaken stod daværende opposisjonsleder, Arne Thomassen (H). Han skjønte da ikke hvorfor så store kontrakter ikke måtte konkurranseutsettes.

— Fra Lillesand visste jeg hvor strenge disse reglene var. I kommunene må vi lyse ut anbud på alt over 500.000 kroner. I Lillesand har vi gått ned til 100.000 kroner, sier Thomassen, som er ordfører i Lillesand.

Når har ESA slått fast at kontraktene var i strid med EØS-avtalen.

— Jeg vil ikke si "hva var det jeg sa", men det var jo faktisk dette vi var imot, sier Thomassen. Et av argumentene den gang var at fylkeskommunen kanskje kunne få tjenester billigere et annet sted.

— Jeg synes at spesielt Nettbuss har fått oppdrag etter oppdrag. Samtidig var det flere endringer som gjorde kontraktene dyrere da de ble fornyet sist, mener Thomassen.

Tellef Inge Mørland er ikke sikker på at det har kostet innbyggerne mer å beholde de lokale busselskapene som transportleverandører.

— Det koster mye å ha anbudskonkurranser også, sier Tellef Inge Mørland.

Nytt anbud?

Fylkesordfører Bjørgulv Sverdrup Lund sier at de nå skal bruke tid på å sette seg inn i avgjørelsen fra ESA.

— Så er det viktig for en fylkeskommune å gå foran og vise et godt eksempel. Vi får undersøke om det er mulig å sette busskontraktene ut på anbud før de går ut. Nettbuss-kontrakten, som er den største, går ut i 2014, sier Sverdrup Lund.

ESA har gitt norske myndigheter to måneder på å løse saken. Hvis ikke kan saken ende i Efta-domstolen. ESA er Eftas overvåkingsorgan, og skal sørge for at EØS-avtalen følges i Efta-statene Norge, Island og Liechtenstein.

Direktør Anders Roger Øynes i Nettbuss Sør sier at de var forberedt på anbudskonkurranse da de fikk tilbud om forlenget kontrakt for to år siden.

— Vi lever av å kjøre buss. Når noen spør oss om å kjøre, så er vi glade for det. Da tar vi den jobben, sier Øynes. De er ikke part i saken, og Øynes vil heller ikke ta stilling. Han er imidlertid klar for å levere inn anbud når bussrutene i deres hjemfylke blir konkurranseutsatt om to år.