Selskapet som ved forrige resultatframleggelse varslet kostnadskutt på en halv milliard kroner i de store mediehusene, hadde et resultat før skatt på 346 millioner kroner i tredje kvartal, 4 millioner bedre enn i samme periode i fjor.

Selskapet økte driftsinntektene med 144 millioner til 3524 millioner kroner mens driftsresultatet sank fra 387 til 377 millioner.

Annonseinntektene fra papir faller

Mediehusene i både Norge og Sverige gikk tilbake med henholdsvis 2 og 1 prosent. Schibsted melder videre at inntektene for annonsevirksomheten på nett økte med 16 prosent. For papiravisene gikk det imidlertid lang dårligere.

— Mediehusene preges av en fortsatt strukturendring og rask overgang fra papir- til internettmedier og digitale plattformer. I tredje kvartal fikk mediehusene en nedgang i annonseinntekter på papir på 12 prosent, eller rundt 100 millioner kroner, sammenlignet med samme periode i fjor. Vi har sett tegn på ytterligere svekkelse i oktober. Samtidig ser vi at vi øker våre markedsandeler i det digitale markedet, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.