Finansdepartementet deler ut mer juling til TrustBuddy. Det svenske finansforetaket har sterk forbindelse til Kristiansand via avdelingskontor på Andøya. Der bor også gründer og stor eier Jens Glasø bor:

«TrustBuddy AB skal så snart som mulig bringe sin virksomhet i Norge i samsvar med norsk finansmarkedsregulering. Finanstilsynets vedtak opprettholdes,» lyder avslutningen i et ferskt brev fra Finansdepartementet til TrustBuddys advokater.

Altså: Selskapet får ikke lov til å markedsføre seg på norsk i Norge. Slik har det vært siden Finanstilsynet stoppet virksomheten her til lands i 2011. TrustBuddys klage har ikke ført fram. (Se faktaramme for beskrivelse av virksomheten.)

Kilevinker

Departementet mener at TrustBuddy har brutt forbudet inntil nylig, gjennom annonser på Facebook. «Finansdepartementet kan derfor ikke se at klager har rettet seg etter Finanstilsynets vedtak», bemerkes det om den saken. I avsnittet over tildeles en annen kilevink: «Finansdepartementet har for øvrig notert seg at TrustBuddy i informasjon til markedet (...) opplyser at selskapets status i Norge er at det er «Waiting for TB Bank Licence». Finanstilsynet har bekreftet at det ikke foreligger noen slik søknad i Norge. Det legges til grunn at foretaket heretter vil oppgi korrekte opplysninger i sin kontakt med offentligheten.«

I september i fjor brakte Fædrelandsvennen en større artikkel med overskriften «Får hard medfart i Sverige». TrustBuddy hadde blitt slaktet av den svenske finansinspeksjonen. Blant annet ble det fremholdt at TrustBuddy ikke hadde sannsynliggjort at selskapet vil forholde seg til svensk lovverk, og at dets ledende personer ikke oppfyller kravene som stilles for å lede et «kreditmarknadsbolag». En konkret aksjetransaksjon var blitt gjennomgått, og konklusjonen ble at den feilaktig hadde blåst opp de bokførte verdiene med 87,1 millioner svenske kroner.

Også i Danmark har TrustBuddy møtt hard motbør fra finansmyndighetene.

— Direkte markedsføring

Bård Bjerkås er juridisk direktør i TrustBuddy:

— Vi har hele tiden akseptert Finanstilsynets forbud mot å drive direkte markedsføring i Norge. Det kan vi ikke gjøre uten å registrere oss som låneformidlere, hvilket vi ikke har gjort. Men vi har sett forskjellig på begrepet «direkte» i en virksomhet som primært markedsfører seg over internett. Vi mener tilsynet har lagt for mye i uttrykket, forklarer Bjerkås.

Og fortsetter:

— At departementet deler tilsynets lovtolkning, er ikke overraskende, og ingen «big deal» for oss. Vi fortsetter som før.

— Dere får kritikk for hva dere har kommunisert utad?

— Når det gjelder annonsering på Facebook, må det eventuelt ha skjedd en glipp en plass i organisasjonen som vi i så fallbare kan beklage. Der må vigjennomgå våre rutiner ytterligere, ogi tilfelle skjerpe oss. Når det gjelder hva vi har søkt om og ikke, er det en misforståelse fra departementets side. Det har vi gjort dem oppmerksom på.