Norwegian og Bjørn Kjos sliter med å få amerikansk tillatelse til å fly mellom USA og Europa med irskregistrerte fly med asiatisk mannskap. her er Norwegian-sjefen avbildet under Almedalsveckan 2014. Foto: Jan Erik Henriksson/TT/NTB

Norwegian trues nå med massesøksmål fra misfornøyde svenske passasjer. Selskapet må møte i retten i Stockholm 29. august til den første av en serie søksmål fra i alt 1000 passasjer som krever økonomisk kompensasjon for forsinkelser.

Den svenske juristen Stephan Eriksson fortalte i et oppslag i Aftenposten i går at han har mer på lager. Han mener å kunne dokumentere at rundt 35.000 passasjerer har vært berørt av Norwegians problemer med det avanserte Dreamliner-flyet. Taper Norwegian søksmålene, kan dette sette presedens for hva slags erstatninger langt flere passasjerer kan ha krav på.

Les mer:

SÅ KOMMER PARADOKSET. Tross forsinkelser og en strøm av klager, som selvsagt får behørig omtale i mediene, kjører Norwegian med praktisk talt fulle fly på sine nye transkontinentale ruter.

Det er ingen tvil om at flypassasjerer setter stor pris på direkteflyvninger med moderne fly til priser som i hvert fall ikke er høyere enn konkurrentenes. Men det betyr ikke at måten Norwegian har behandlet passasjerene på, ikke er kritikkverdig.

Norwegian har systematisk lagt skylden på flyleverandøren, Boeing, for de tekniske problemene som har vært den direkte årsaken til store forsinkelser. Men, som mange med god kjennskap til flybransjen pekt på, har Norwegian kjørt med alt for små marginer, særlig i oppstartsfasen.

Det var ingen overraskelse at forsinkelsene kunne bli svære i et ruteprogram som strakte seg over store avstander, med små muligheter for å sette inn erstatningsfly når feil skulle rettes av mekanikere som var langt borte.

NORWEGIANS LINJE, med å frasi seg ansvaret for forsinkelsene, kan også ses som en kommersiell strategi for å skyve en del av risikoen for en dristig satsing over på passasjerene.

Spørsmålet som nå vil bli rettslig belyst, er kort og godt om det er lov å opptre på denne måten uten å pådra seg erstatningsansvar overfor passasjerer som har opplevd store forsinkelser.

RETTSSAKER ER er dårlig PR. Likevel er dette neppe det største problemet Norwegian og Bjørn Kjos står overfor. Det norske selskapet sliter med å få amerikansk tillatelse til å fly mellom USA og Europa med irskregistrerte fly med asiatisk mannskap. Amerikanske flyselskaper og fagforeninger med støtte bl.a. av flere kongressmenn kjemper for å hindre Norwegian i å gjennomføre sine planer.

Det er her den virkelige kampen står. Mens den pågår er Kjos avhengig av norske luftfartsmyndigheters velvilje, i form av midlertidig norsk lisens til å gjennomføre de interkontinentale flyvningene.

Tidligere konkurransedirektør Knut Eggum Johansen har nylig pekt på likhetstrekkene mellom den motstanden som Norwegian opplevde da selskapet skulle ta opp kampen med SAS i Norge, og problemene som selskapet nå møter i forsøket på å komme inn på det amerikanske markedet.

Det er ingen dårlig observasjon. Men det er i hvert fall en forskjell: Norwegians inntog på det norske markedet var ikke basert på at passasjerene måtte påta seg en risiko for svært lange forsinkelser.

Slik sett virker Norwegian nå som et mer kynisk selskap. Kanskje er det slikt som følger med suksess.