KRISTIANSAND: — Endelig har Sørlandet fått sitt eget reiseselskap, står det nå å lese på hjemmesiden til Flynonstop, selskapet som ble lansert som Norges ny flyselskap dagen før.

Storstilt lansering

"Dette er Sørlandets nye nasjonale flyselskap", het det i store annonser i både Agderposten og Fædrelandsvennen onsdag. Den samme ordlyden gikk igjen på pressekonferansen, i en rekke oppslag og på selskapets egen nettsider.

Gründer i Flynonstop AS, Espen Hennig-Olsen. Foto: Kjartan Bjelland

Onsdag formiddag fikk de skrape av Luftfartstilsynet. De har ingen rett til å bruke benevnelsen flyselskap, for det har de ikke godkjenning som.I meldingen fikk selskapet beskjed om å slutte å kalle seg flyselskap.

— Flynonstop må anses som et reisebyrå som selger billetter. Selskapet har de siste dagene profilert seg som et nystartet nasjonalt flyselskap med base på Sørlandet. Flynonstop/Ansic AS har ingen godkjenning som norsk flyselskap, skriver Luftfartstilsynet.

Ingen baktanker

— Vi er et reiseselskap, ikke et flyselskap, sier Daniel Lundberg hos Ansic, som selskapet heter. Flynonstop er navnet de bruker i markedsføringen.

Lundberg er det flyfaglige alibiet hos Sørlandets nye reiseselskap. Han har jobbet i bransjen i 12 år, i store flyselskap som SAS og Malmö Aviation. Han hevder at han ikke visste definisjonsforskjellen mellom et flyselskap og et reiseselskap. Han sier at de ikke bevisst brukte feil betegnelse for å vekke mer oppsikt.

— Vi hadde ingen baktanker med å kalle oss flyselskap, sier Lundberg.

Eier og markedssjef Espen Hennig-Olsen sier at de raskt rettet seg etter pålegget, og endret ordlyden på sin hjemmeside. Han kaller likevel pålegget for en spissfindighet.

— I realiteten betyr ikke dette noe for oss, sier han.

Skal ansette piloter

Det nye reiseselskapet ble lansert tirsdag, og har leid inn ett fly som skal fly til åtte utenlandske destinasjoner, blant annet London, Paris og Berlin.

Flynonstop opplyser at de har et samarbeid med nederlandske Denim Air om å drive all trafikk under deres tillatelse. Nå sier Daniel Lundberg at det er Denmin Air som er flyoperatøren.

— Vi leier. De opererer. Planen er likevel at pilotene og kabinpersonellet skal være ansatt hos oss, sier Lundberg.

Denim Air har fra før aktivitet i Norge, der de flyr på vegne av Danish Air Transport på Geiteryggen flyplass i Skien. Selskapet ble startet i 1996, og bygde seg raskt store. Som følge av finanskrisen gikk de konkurs i 2010, og 160 mennesker mistet jobben. De startet på nytt samme år som et mindre flyselskap.