Rederiet Fjord Line har to cruiseferjer under bygging ved Bergen Group Fosen, MS "Stavangerfjord" og MS "Bergensfjord". De to skipene skal settes inn i daglige avganger mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals.

Etter planen skulle "Stavangerfjord" hatt sin jomfrutur i oktober i år og "Bergensfjord" noen måneder senere, men nå blir skipene over et halvt år forsinket fra verftet.

Årsaken er at Fjord Line har besluttet å bytte ut motorene som allerede er satt inn, fra tungoljedrevete Man-motorer til Rolls-Royce på LNG-gass.

Bildekkene må skjæres opp

— Fra 2015 innføres nye og strengere internasjonale utslippsbestemmelser, og når vi gjør denne endringen nå, slipper vi å bygge om motorene etter ferdigstillelse. Med de nye motorene blir vi først i verden med å lansere så store cruiseferjer med gass, forteller administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line til Aftenbladet.

Motorbyttet blir ingen enkel operasjon. Bildekkene på ferjene må skjæres opp for at motorene skal kunne løftes ut.

Opprinnelig var planen å bygge ut motorene før 2015, slik at de kunne drives i en kombinasjon av olje og gass. Da ville ferjene vært ute av drift i tre måneder. Dessuten er ikke denne teknologien ferdig utviklet ennå og Fjord Line var ikke altfor komfortabel med å være prøvekanin, ifølge Fardal.

Over 200 millioner

— Vi fant ut at det var mest kostnadseffektivt og miljøvennlig å satse utelukkende på gass fra starten. Dette er et tungt løft for et lite rederi som oss og vi kunne ikke gjort det uten betydelige bidrag fra Nox-fondet, sier Fardal.

Ekstraregningen for motorbyttet kommer på over 200 millioner kroner, røper direktøren.

Og det meste av den regningen tar Nox-fondet, opplyser daglig leder Geir Høibye til Aftenbladet.

— Fjord Line har fått 89 millioner kroner i bidrag for hvert av skipene. Det er standard-satser når Nox-reduksjonen er i denne størrelsen, sier Høibye.

Nox-fondet er eid av 15 næringslivsorganisasjoner som etter avtale med staten betaler inn store beløp hvert år til Nox-reduserende tiltak.

— Vi har 600 millioner kroner til tiltak hvert år. I avtalen med staten har vi forpliktet oss til å redusere Nox-utslippene med 34.000 tonn i året fra 2008 til 2017. Til nå har vi gjennomført tiltak som reduserer Nox med 21.000 tonn, sier fondslederen.