Lederprofilen er en fast spalte i Aftenpostens økonomimagasin som kommer hver torsdag.

- Du startet opp Try reklamebyrå i 1998 og har sittet ved roret som både eier og leder i snart 15 år. Hva har vært din vanskeligste opplevelse underveis?

- Siden oppstarten har jeg fire-fem ganger måttet fortelle ansatte at de ikke fungerer i jobben. Det er vanskelig. Akkurat der og da skulle jeg ønske jeg hadde en eier i USA å skylde på, men det er jeg som er sjefen, og det vet alle.

- Hvordan går du frem i en slik situasjon?

- Hvis jeg ser at noen ikke fungerer, at de ikke klarer å prestere slik kundene og vi forventer, tar jeg en samtale med dem. Jeg forsøker å bakke vedkommende opp og prøver å bygge opp selvtilliten deres. Går det ikke likevel, må jeg gjøre en slags helomvending og fortelle dem hvor landet ligger. Å gi en ansatt en slik melding er tøft. Det holder meg våken om natten.

- Hva har du lært etter slike situasjoner?

- At man må være ærlig. Skånsomt ærlig, men du må si rett ut at dette fungerer ikke.

- Andre opplevelser som har vært utfordrende underveis?

- Tre-fire ganger har jeg stått overfor dilemmaet om vi skal selge byrået. Flere ganger er vi kommet godt i gang med forhandlinger. Det er snakk om store penger. Hver gang har jeg landet på nei. Det er gøy å ha full råderett. Jeg har aldri angret, og hver gang er jeg blitt sikrere på at det var en god beslutning.

- Du har ingen ledergruppe. Liker du best å jobbe alene?

- Nei, jeg gjør egentlig ikke det. Selv om jeg ikke har noen ledergruppe, diskuterer jeg saker og problemstillinger med de andre før jeg tar beslutninger. Jeg diskuterer vel egentlig driften av byrået med veldig mange hele tiden.

- Dere har vunnet mange priser som reklamebyrå og er kåret til Norges beste reklamebyrå av norske annonsører ti år på rad. Hvordan holder du din egen og ansattes motivasjon oppe?

- Ved å sette nye mål. De siste årene har vi fokusert på å være Nordens beste byrå. Når hele Norge snakker om Grandiosa, eller George Clooney-reklamen til DNB vet vi at har lykkes i å gi kunden valuta for pengene. Så må vi legge listen enda høyere neste gang.

- Du blir ikke selvgod på egen suksess?

- I mediene er det mer interesse for å lese om at Try går på trynet, enn at vi vinner kåringer igjen. For å klare å utvikle oss videre er det veldig viktig å fylle på med unge mennesker. Unge, sultne folk som kommer inn med ny energi og nye ideer. Da signaliserer man til de som har vært her en stund at det ikke nytter å roe tempoet.

- Har du et sterkt konkurranseinstinkt?

- Ja, jeg har det. Vi må stå tidlig opp om morran. Vi må ikke tro at ting går av seg selv. Det tror jeg at jeg er ganske god på å piske inn i forsamlingen her.

- Hvordan er du som sjef når det butter imot?

- Jeg innprenter folkene som jobber med prosjektet, at nå er det døgnjobbing her. At vi må skjerpe oss. Det er ikke bare en dans på roser å være Norges beste reklamebyrå. Til tider er det et blodslit, og sånn skal det også være. Alle skal kjenne på det presset av og til.