Og de er alle enige om at planene om ny brygge på Kjevik er en god ide. Fra venstre: lufthavnsjef Arne Johan Johnsen, flypassasjer Eirik Frantzen, gavegiver Knut Harald Nilsen, kunstner Per Fronth og avdelingsleder i Kristiansand Eiendom, Per-Christian Nygård. Foto: Heida Gudmundsdottir
Topdalsfjorden viste seg fra sin beste side da Knut Harald Nilsen (i båten) hentet styrekollega Eirik Frantzen på den nåværende brygga på Kjevik. Per Fronth (i forgrunnen) og lufthavnsjef Arne Johan Johnsen (i bakgrunnen) fungerer som mottakskomité. Foto: Heida Gudmundsdottir
Kommunen, representert av Per-Christian Nygård (til høyre), og private givere, representert av Per Fronth (i midten), vil betale hver sin halvpart av kostnadene for å bygge ny brygge. Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen, stiller med kystlinje, strøm og fasiliteter. Foto: Heida Gudmundsdottir
Foreløpig skisse av hvordan en brygge ved Kjevik lufthavn kan bli. Foto: Fotobestilling FVN

— Det er klart vi stiller opp på dugnad. Jeg har selv brukt denne brygga i 20 år, sier Knut Harald Nilsen, utviklingssjef, styremedlem og medeier i Bico, til Fædrelandsvennen.

LES OGSÅ:

Minuttet før har han lovet bort 20.000 kroner til Per Fronth og resten av firkløveret bak bryggeprosjektet på Kjevik.

Nilsen har lagt båten til den eksisterende brygga på Kjevik for å hente styrekollega Eirik Frantzen som har ankommet Kjevik med fly fra Tromsø.

Kommunen, representert av Per-Christian Nygård (til høyre), og private givere, representert av Per Fronth (i midten), vil betale hver sin halvpart av kostnadene for å bygge ny brygge. Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen, stiller med kystlinje, strøm og fasiliteter. Foto: Heida Gudmundsdottir

— Slik har jeg blitt hentet før også. Det er helt fantastisk, sier Frantzen før han hopper om bord i båten og forsvinner ut Topdalsfjorden.

- Ikke rigget!

Episoden var nesten for god til å være sann, der avdelingsleder Per-Christian Nygård i Kristiansand Eiendom, lufthavnsjef Arne Johan Johnsen, og Per Fronth i forkant har pratet om hvordan bryggeplanene har tatt form og næringslivet har stilt opp.

— Dette er ikke rigget, bedyrer de alle tre. Sistemann i firkløveret, ex-ordfører Arvid Grundekjøn, var ikke tilstede.

Topdalsfjorden viste seg fra sin beste side da Knut Harald Nilsen (i båten) hentet styrekollega Eirik Frantzen på den nåværende brygga på Kjevik. Per Fronth (i forgrunnen) og lufthavnsjef Arne Johan Johnsen (i bakgrunnen) fungerer som mottakskomité. Foto: Heida Gudmundsdottir

Mangler 150.000 krFædrelandsvennen har tidligere omtalt ønskene og planene og bryggeanlegg på Kjevik, senest i april i år.

Nå er imidlertid prosjektet flere skritt nærmere realisering, i og med at det kun mangler 150.000 kroner før flytebryggene kan settes på sjøen.

— Vi har såpass tro på at dette kommer i havn at vi begynner søknadsprosessen nå, sier Nygård i Kristiansand Eiendom og forteller at ambisjonen er å ha anlegget klart neste vår.

Brygga skal være for allmennheten, uten noen form for eksklusivitet.

Disse har bidratt

Til nå har aktører som Sparebanken Sør, Dyreparken, Skeiegruppen, Agder Havrafting, Kongshavn Studios, Verftet i Ny-Hellesund, Rasmussengruppen, og NOV stilt opp med midler, i tillegg til flere anonyme givere.

— Det er kjempegøy, og det virker å være en utrolig begeistring rundt prosjektet. Giverne binder seg ikke til noe annet enn å gi byen og sjølivet en gave, og må i bunn og grunn settes på kontoen for de gøye ting i livet, sier Fronth, som sammen med Grundekjøn selv har stilt med midler.

De har også fått med seg ordfører Arne Thomassen og Lillesand kommune.

— Han var overbegeistret og mente dette var så viktig for både fastboende, besøkende, hytteeiere og næringsliv at dette måtte bare Lillesand bli med på, fortsetter den engasjerte kunstneren.

Foreløpig skisse av hvordan en brygge ved Kjevik lufthavn kan bli. Foto: Fotobestilling FVN

— For allmennhetenFor det er ikke bare rikfolk og næringsliv som skal bruke brygga.

— Nei, brygga skal være for allmennheten, uten noen form for eksklusivitet, presiserer Nygård, og forteller at kommunen vil ta seg av den daglige driften i samarbeid med Avinor.

Planen er at både næringsdrivende og privatpersoner skal kunne bruke brygga til å hente eller levere folk, eller ankre opp for en dag eller to mens man selv er ute og flyr.

LES OGSÅ:

— Som Venezia

Per Fronth, som i lengre tid har interessert seg for bryggeplanene, mener reisen fra luft til vann aldri har vært nærmere.

— I morgen skal kjæresten til Venezia hvor hun går rett fra flyplassen over i gondoler i kanalene. Nå kan vi få vår egen sørskandinaviske variant hvor man går rett fra Kjevik, via Topdalsfjorden og ut i skjærgården rundt Ny Hellesund eller Blindleia, sier kunstneren.

Stolt lufthavnsjef

- Hva med Avinor oppi dette?

— Vi bidrar med kystlinje, strøm og fasiliteter. Ellers er jeg bare kjempeydmyk og stolt over å kunne være lufthavnsjef i en kommune der det offentlige og næringslivet støtter opp om et slikt prosjekt, svarer Johnsen.

Og de er alle enige om at planene om ny brygge på Kjevik er en god ide. Fra venstre: lufthavnsjef Arne Johan Johnsen, flypassasjer Eirik Frantzen, gavegiver Knut Harald Nilsen, kunstner Per Fronth og avdelingsleder i Kristiansand Eiendom, Per-Christian Nygård. Foto: Heida Gudmundsdottir