Hekktråleren Simek skal bygge skal ha plass til 44 mann fordelt på 29 lugarer og vil bli utstyrt med en motor på 5400 kilowatt med en toppfart på 15 knop. Foto: Simek

FLEKKEFJORD: — Vi er selvfølgelig veldig godt fornøyd med å ha landet denne kontrakten. Selv om oljemarkedet er begredelig, er det heldigvis mye som rører seg i fiskeriet, sier administrerende direktør i Simek, Øyvind Bøckmann Iversen, til Fædrelandsvennen.

Nyheten slippes symptomatisk nok fra skipsverftets stand på oljemessa i Stavanger. Og selv om skipsverftet fra vestfylket de siste 10–12 årene har hatt flest kunder fra olje og gass de siste årene, er de ikke ukjent med fiskebåter.

Tilbake til røttene

— Det er jo røttene våre, som vi heller aldri har forlatt. Sammenlignet med andre er vi likevel heldige som kan snu oss med vinden mot fiskeriet igjen, forteller Iversen.

Hekktråleren skal leveres i mars 2018 og kontraktsummen er på i overkant av 400 millioner kroner. Det er et av de største fiskebåtrederiene på New Zealand, Sealord Group Ltd. Nelson, som er kjøper.

Hekktråleren er utviklet av skipsdesignfirmaet Skipsteknisk i Ålesund i nært samarbeid med rederiet og Simek. Tråleren skal ha plass til 44 mann fordelt på 29 lugarer og vil bli utstyrt med en motor på 5400 kilowatt med en toppfart på 15 knop.

Nytt marked

— Det er en spennende båt, en spennende båttype og et spennende rederi. New Zealand har også mye fiskeri, så det er klart at dette også gir oss muligheten til å komme inn på et marked som er nytt for Simek, fortsetter verftssjefen.

Skroget vil bli bygget ved at seksjoner produseres i Polen og fraktes til Flekkefjord på lekter. Seksjonsblokkene fra Polen vil ankomme Simek sommeren 2017 og monteringen vil starte opp på høsten. Ingeniører og kontoransatte er de første som blir satt i arbeid for å planlegge båten.

Hekktråleren Simek skal bygge skal ha plass til 44 mann fordelt på 29 lugarer og vil bli utstyrt med en motor på 5400 kilowatt med en toppfart på 15 knop. Foto: Simek

— Byggeteknikken vi har holdt på med i 20 år gjør at vi legger ned adskillig flere norskproduserte timer enn andre verft som gjør mer av jobben utenlands, forteller Iversen.

Turbulent år

2016 må for øvrig kunne sies å ha vært et relativt turbulent år for Simek. I mars måtte selskapet si opp 130 ansatte etter at siste supplyskip var ferdigstilt, men allerede i mai kunne selskapet ansette 100 personer etter å ha fått arbeid for seks nye måneder med å produsere fiskebåter.

Lys i tunellen

— Vi har nok ikke behov for å øke bemanningen ytterligere. Til oppsigelsene tidligere i år er det å si at når vi går tom for arbeid og har brukt opp permitteringene, har vi ikke andre alternativer enn å si opp. Men jeg har prøvd å selge inn budskapet til de som sies opp at det er å anse som en lengre permittering. Blir det kontrakter kommer de tilbake igjen, forteller Simek-sjefen, som nå håper på mer forutsigbare tider.

— Det har vært mye berg-og-dal-bane i det siste. Selv om det fortsatt kan bli litt stille den nærmeste tida, er vi heldige som nå ser lyset i tunellen.