NorgesGruppen, som kontrolleres av milliardæren Johan Johannson, omsatte i fjor for 62,1 milliarder kroner mot 58,6 i 2011, en økning på 5,9 prosent.

Driftsresultatet endte på 2,6 milliarder kroner, en økning på 4,6 prosent fra året før.

Det gir en driftsmargin på 4,1 prosent, en liten nedgang fra 2011.

Ifølge notene i årsregnskapet blir det utbetalt utbytte på 419 millioner kroner til eierne, 10 kroner pr. aksje, en krone mer pr. aksje enn i 2011. Det betyr at familieselskapet Joh. Johannson, som kontrolleres av Johan Johannson, får nær 300 millioner kroner i utbytte.

Hvor mye av dette som blir stående i familieselskapet og hvor mye som tas ut i utbytte, kan ikke NorgesGruppen si noe om.

— I dag har vi også fått karakterboken vår, markedsandelene fra analyseselskapet Nielsen. De viser at kundene våre har likt det vi har gjort i fjor, sier en svært fornøyd administrerende direktør Tommy Korneliussen i NorgesGruppen.

NorgesGruppen økte markedsandelene med 1,1 prosentpoeng og har totalt en markedsandel på 38,5 prosent.

— Vi ser at alle våre butikkonsepter er i vekst. Særlig fornøyd er vi med våre andeler i supermarkedsegmentet, der vi også har økt, sier Korneliussen.

Kan få halve markedet

I januar ble det kjent atIca overlater 60 prosent av all distribusjon og innkjøp til nettopp NorgesGruppen. Konkurransetilsynet har varslet et midlertidig stopp av denne avtalen, men dersom det ikke skjer, vil NorgesGruppen kontrollere 50,8 prosent av norsk dagligvare.

Johannson er ikke den eneste som tjener penger på matbutikker i Norge. I forrige uke la konkurrenten Reitangruppen, med matmilliardær Odd Reitan i spissen, frem tidenes beste resultater.Det er disse to som gjør det best i bransjen. Ifølge Dagligvarerapporten fra Nielsen, er Rema 1000 og Kiwi de to vinnerne.

Rema økte sin markedsandel med 0,9 prosentpoeng, mens Kiwi økte med 0,8 prosentpoeng.

Lavpris øker

Dermed er lavpriskjedene de som øker mest i norsk dagligvarebransje og de står nå for 57,4 prosent markedsandel. Nærbutikker, supermarkeder og hypermarkeder taper alle terreng.

Av enkeltkjeder er det Meny som ser ut til å holde fortet. De økte markedsandelene med 0,7 prosentpoeng, og er sånn sett en av vinnerne totalt sett.