Terje Greibesland Foto: Kjartan Bjelland

— Bakgrunnen for salget er rett og slett at vi nå må fokusere på Aust-Agder og de nye anbudskontraktene som starter der, sier daglig leder i både Setesdal Bilruter og Birkeland Busser, Terje Greibesland, til Fædrelandsvennen.

Overtar tur- og ekspressbusser

Terje Greibesland Foto: Kjartan Bjelland

10. desember signerte nemlig Setesdal Bilruter og Boreal Travel avtalen som gjør at Sør-Vestekspressen, ekspressbussruten mellom Kristiansand og Stavanger, og Birkeland Turbusser, turavdelingen til Birkeland Busser, nå bytter eier. Både ekspressruta og turavdelingen er driftsmessig samkjørt og lokalisert på Dalane utenfor Kristiansand.

— Har ikke ressurser

— Som et lite selskap har vi ikke ressursene til å utvikle turselskapet videre og må konsentrere oss om den voldsomme veksten vi nå har fått i Aust-Agder, forteller Greibesland.

- Ingen dramatikk

Setesdal Bilruter har vært eier av Birkeland Busser i sju år, og avviser at det ligger noen dramatikk bak salget.

— Det har vært et bra kjøp og en bra tilvekst til den øvrige driften vår i de årene vi har hatt dem. Jeg tror absolutt det er liv laga for Birkeland Turbusser videre, men både turbransjen og ekspressbransjen krever full oppfølging, noe vi nå ikke har mulighet til å gi, sier Greibesland.

Innmatskjøp

Selve overdragelsen skjer som et såkalt innmatskjøp, der Boreal Travel overtar eiendelene men ikke selve aksjene.

— Det har å gjøre med at Birkeland Busser fortsatt har to år igjen av den fylkekommunale kjøringen i Birkeland kommune. Vi kan derfor ikke selge aksjene, grunnet forpliktelsene som løper ut 2016, forklarer Greibesland.

Hemmelig salgssum

— Kan du avsløre salgssummen?

— Nei, den er hemmelig, svarer Greibesland.

— Og konsekvensene for de ansatte?

— De er sikret jobb gjennom lov om virksomhetsoverdragelse og blir med videre til ny eier, forteller Greibesland, som etter sju år som eier av turbussene fra Birkeland

Større markedsområde

Daglig leder i Boreal Travel, Mathias Højsgaard, forteller til Fædrelandsvennen at bakgrunnen for oppkjøpet var ønsket om å dekke et større område.

— Det var naturlig å kikke på Sørlandet når vi er godt representert i Rogaland, sier Højsgaard.

Han kan berolige dem som eventuelt måtte være bekymret for at det tradisjonsrike Birkelandsnavnet nå forsvinner.

- Ingen umiddelbare endringer

— Kundene vil ikke oppleve noen umiddelbare endringer, og vi skal ikke bytte ut logoene på bussene inntil videre. Framtidige endringer vil gjøres i samråd med den lokale ledelsen og ansatte som er der i dag, forteller Højsgaard.

Han ønsker likevel å videreutvikle både Sør-Vestekspressen og Birkeland Turbusser.

— Som medeier i Kystbussen spm går fra Stavanger til Bergen, er det naturlig å se på eventuelle synergier vi kan ta ut. Jeg tror også vi har en del å tilføre Birkeland Turbusser med tanke på størrelsen og erfaringen vi sitter inne med, sier Højsgaard.

I rute til oppstart

Milliardkontraktene på rutekjøringen i Aust-Agder starter opp samme dag som Birkeland Turbusser og Sør-Vestekspressen forlater setesdalsselskapet.

— Vi er i rute, men jeg tør ikke å påstå at vi har 100 prosent kontroll, forteller daglig leder Terje Greibesland i Setesdal Bilruter på formiddagen nyttårsaften.

Samtidig som nyttårsrakettene går i luften og nyttårsklemmer deles rundhåndet ut, overtar nemlig Setesdal Bilruter det meste av rutekjøringen i Aust-Agder.

Mye skal klaffe 1. januar, deriblant flytting av billettautomater fra gamle til nye busser og nye kjøreplaner for sjåførene. Greibeslands største frykt har imidlertid vært snøkaos 1. nyttårsdag, noe han ifølge værmeldingene kan se bort fra.

— Da står jo alt og faller på oss alene, sier Greibesland og ler. - Det skal uansett bli godt å komme i gang.