Les flere shoppingsaker fra Oslopuls

- Når angsten og bakfylla river i kroppen føles det godt å kunne ta på seg en nystrøket St. Hallvard-skjorte, forklarer Ivan Aga.

- Det er akkurat som med den knuste termosen. Den ser fortsatt bra ut, men rister du på den så skrangler det!

- Kort sagt lager vi streite klær for ustreite folk.

Parodi

Etter lang fartstid i Oslos uteliv, med god erfaring fra begge sider av bardisken, har han sett seg grundig lei på at motebildet styrer hva som er til enhver tid er tilgjengelig på klesfronten. Etter gode innspill og støtte fra flere av byens utelivsveteraner bestemte han seg for å gjøre noe med det.

- Oslo har hatt et levende utelivsmiljø for rock og punk i mange år nå, men det utvidede rockemiljøet har alltid måtte se til England for kleskoder.

- Når det endelig kommer noen helnorske klesmerker, som for eksempel Moods of Norway, så er det mer som en parodi på det norske, med traktorer og vaffelhjerter

- Jeg ville ikke blitt sett død i en sånn knallrød dress fra Moods of Norway.

Hater shopping

Frustrasjonen over ikke å finne de samme plaggene i butikken hver eneste sesong skulle vise seg å være noe Ivan delte med flere menn i hovedstaden.

- Det er utrolig irriterende å komme inn i en butikk for å få beskjed om at den bestemte modellen du ønsker nå er utgått, sier Ole Jakob Erdal, erfaren barmann og nylig tiltrådt praktikant hos klesmerket St. Hallvard.

- Isteden prøver de å prakke på deg en haug med mønstre, farger og snitt du ikke er interessert i, fortsetter han.

- Når man har nådd en viss alder, så vet gjerne menn hva de liker. Men de syntes likevel shopping er et ork. Men det er her St. Hallvard kommer inn, sier Ivan.

- Vi skal være en trygg havn. Et fullgodt alternativ. Hos oss er det ingen kolleksjoner, her er det bare modeller som du får året rundt.

- Vi driver ikke med mote, vi driver med klær.

Nyanser av blått

Med mål om å lage sober herremote for den moderne levemann, har St. Hallvard så langt lansert fire poloskjorter. Men fargespekteret er begrenset til bare blått og hvitt.

- Jeg hadde en hang up på fargen blått, og har alltid hatt vanskelig for å akseptere at det ikke kunne være sesongens farger hvert eneste år.

- Da vi startet St. Hallvard syntes jeg derfor det var en god idé å låne Henry Fords slagord: Available in any color, as long as it’s blue, forteller Ivan.

- Jeg har riktignok måtte moderere meg litt, og etter påtrykk fra blant annet black metal-folket lanserer vi snart en variant i sort. Vi jobber med å lansere både en catalinajakke og en kardigan og det vil dukke opp noen modeller i bruntoner.

- Men det blir ikke rosa og det blir ikke neon!

Hyller hovedstaden

Kombinasjonen av handlefobi, barkrakkfilosofi og et unaturlig oppheng i fargen blå har dermed sørget for at byens rockere og andre utelivsfolk nå har fått sitt første klesmerke. Og forbindelsen til Oslos egen skytshelgen i merkenavnet er ikke tilfeldig.

- Vi er Oslopatrioter og ønsket å hedre byen og dens levemenn, alle som har gjort dette til en bra by å være i, sier Ivan.

- Vi ville gjerne hylle alle de mislykkede Oslo-heltene, som er fulle av gode intensjoner, men som likevel går på snørra, akkurat som byens egen skytshelgen, St. Hallvard, gjorde, legger Ole Jakob til.

Foreløpig er det bare herremote som klesmerket St. Hallvard kan by på. Men etter sterke ønsker om v-gensere, poloskjorter og tenniskjoler for damer, er det nå planer om å lage noe noen modeller for byens levekvinner også.

Er forandret

St. Hallvard-guttene legger ikke skjul på at de er sterkt inspirert av klassiske herremerker, som Fred Perry, Ben Sherman og Paul & Shark. Men de mener nå at disse forbildene ikke lenger er hva de en gang var.

- Flere har spurt oss om hvorfor vi ikke bare nøyer oss med å kjøpe merkene vi er inspirert av. Men flere av disse gamle klassikerne har plutselig blitt rosa og produseres i Kina, forteller Ivan.

- Da jeg nylig var på en klesmesse og så den nye kolleksjonen til Adidas, så hadde de klassiske stripene blitt byttet ut med sølvfargede englevinger, fortsetter han.

- Det er noe med å skape den riktige følelsen. Vi vil av at klærne våre skal være noe folk blir glad i og tar vare på. Ikke noe de kaster når sesongen er over, forteller Ole Jakob.

Litt eksklusivt

- Vi har bra folk i alle ledd. Istedenfor å produsere billig i Asia, har vi derfor valgt å sy klærne våre i Portugal hos en femte generasjons liten familiebedrift, supplerer Ivan.

- Vi er også nøye på detaljer, og har egne Oslodesignere som står for jakkeforing, logo og innpakning. Det skal føles litt eksklusivt å pakke opp en St. Hallvard-skjorte. Litt som å få nye klær til 17. mai da man var liten, legger Ole Jakob til.

- Vi er også opptatt av å lage praktiske bruksplagg. For eksempel har vi jobbet hardt med å lage en hvit poloskjorte hvor man kan vaske bort både Fernet-flekker og neseblod. Vi er ikke helt der ennå, sier Ivan.

- Klærne våre går til alle anledninger. De passer like godt på styremøte i Statoil som til en helaften på byen.

- Vi bruker å si at man kan aldri gå helt feil med St. Hallvard.

Fattern’s klesskap

Med slagord som gubbemote og dad fashion har St. Hallvard gjort en hedersbetegnelse ut av innholdet i sine egne fedres klesskap anno 70-tallet.

- Klærne er i stor grad de kuleste og mest klassiske plaggene vi husker at våre egne fedre hadde under vår oppvekst, sier Ivan.

- Men nå har vi jo selv kommet i den alderen hvor vi er eller kunne vært fedre, så da er det naturlig at vi følger opp tradisjonen, legger han til.

- Vi begynner å bli gamle og gubbete, men vi vil jo gjerne være gretne med stil da, sier Ole Jakob.

Prøver dere å avskaffe mote helt?

- Nei, på ingen måte. Som ung bør man eksperimentere. Man må prøve og feile. Og så lander man på St. Hallvard til slutt, sier Ivan, før han legger til:

- Til Oslos unge menn der ute, bare vent noen år og dere blir gretne dere også. cecilie.asker@aftenposten.no