– Det lukter bensinstasjon. Det lukter penger, utbrøt statsminister Erna Solberg (H), som fyller 54 år i dag (tirsdag), da hun besøkte Statoils prosjektkontor for Johan Sverdrup på Forus ved Stavanger tirsdag formiddag.

Litt tidligere på dagen annonserte Statoil at de hadde tildelt det norske selskapet Aibel kontrakt for bygging av plattformdekket til det nye gigantfeltet. Kontrakten er verdt rundt åtte milliarder kroner, og sikrer viktige arbeidsplasser i Asker, Haugesund og Grimstad.

– Dette er en stor dag for hele Norge, slo Solberg, som har bursdag tirsdag, fast før hun skulle videre til serviceselskapet Aibel og bevitne signering av kontrakt.

Jubel hos Aibel

Aibel er bare ett av mange norske leverandørselskaper til olje— og gassindustrien som både har gjennomført stillingskutt og varslet ytterligere nedskjæringer som følge av en krympet oppdragsmengde de siste månedene. Så sent som i begynnelsen av januar skrev Stavanger Aftenblad at Aibel har varslet hele 1.075 stillingskutt.

Kommunikasjonssjef Bjørg Sandal i Aibel sier til NRK at de oppsagte har fortrinnsrett på de nye jobbene, dersom de er kvalifisert og interessert.

– Det blir full sysselsetting og, nå da? En stund? sa Solberg håpefullt til Aibels konsernsjef Jan Skogseth.

Kværner varsler kutt

Kværner fikk tidligere kontrakt på å levere stålunderstell til Johan Sverdrup, og kjempet hardt for også å sikre seg kontrakten om plattformdekket. Konsernsjef Jan Arve Haugan sier selskapet er skuffet over å tape anbudet. Nå varsler han nye kostnadskutt. Ifølge Haugan har selskapet ikke nok kontrakter til å fylle kapasiteten selskapet har i 2015. — Vi vil sammen med de ansatte og tillitsvalgte diskutere hvordan vi skal håndtere dette på best mulig måte, sier Haugan til Sysla.no.

Levering i 2018

Avtalen med Aibel er verdt 8 milliarder kroner og omfatter ingeniørarbeid, innkjøp og bygging av dekket til boreplattformen. Selve ingeniørarbeidet vil foregå i Asker, mens plattformdekket skal bygges ved verftene i Thailand og Haugesund og ved Nymo i Grimstad.

Boreplattformen er en av de fire plattformene i det planlagte feltsenteret.

Aibel har rundt 5.000 ansatte i Norge og internasjonalt. Selskapet beregner å bruke nærmere 6.000 årsverk på det enorme Johan Sverdrup-prosjektet.

Leveringen av boreplattformdekket skal skje i 2018, og installasjonen på feltet er planlagt samme år, opplyser både Aibel og Statoil.

50.000 årsverk

Johan Sverdrup er et av de største funnene på norsk sokkel siden midten av 1980-tallet. Full utbygging anslås å koste 170- 220 milliarder kroner og gi en daglig produksjon på 550.000- 650.000 fat per dag.

Statoil anslår at feltet over 50 år vil gi en samlet inntekt på vel ett norsk statsbudsjett, og at første fase vil generere vel 50.000 årsverk.

— Sverdrup-utbyggingen er det største industriprosjektet i Norge i moderne tid. Det vil skape mange, gode arbeidsplasser og gi store inntekter til glede for det norske folk i tiår framover, sa olje- og energiminister Tord Lien.

Uenige om fordeling

Fredag for halvannen uke siden ble planen for utvikling og drift av feltet, den såkalte PUD-en, overrakt til olje- og energiministeren. Det norske oljeselskap nektet imidlertid å signere på avtalen om fordeling av eierandeler fordi selskapet mener de har fått for liten del av kaka.

De øvrige partnerne har bedt departementet om å fastsette den endelige fordelingen av forekomstene på gigantfeltet, men inntil det skjer er det Statoils forslag til fordeling som ligger til grunn for planen. I denne fordelingen får Statoil 40,0 prosent, Lundin 22,1 prosent, Petoro 17,8 prosent, Det norske oljeselskap 11,9 prosent og Maersk Oil 8,1 prosent.

Oljedirektoratet går nå gjennom planen før den sendes Stortinget til behandling.