Da jeg fikk anledning til å snakke med Microsofts europeiske markedssjef for Xbox spurte jeg om han var enig i at Xbox, med sin TV-funksjonalitet og fokus på tradisjonelle spill hadde øynene rettet mot fortiden, mens Sony – med virtual reality og strømmetjenester for spill — så fremover.

Han var selvsagt ikke enig i karakteristikken, men det er likevel slående hvor mye av årets spillmesse som handlet om dataspill i sin tradisjonelle og etablerte form, og hvor lite nytenkende teknologi og spilleksperimenter det var å finne i de to messehallene i Los Angeles.

Virtuell virkelighet

Sony stod for de største visjonene, med sine virtual reality-briller kalt Project Morpheus og en kommende strømmetjeneste for Playstation-spill som fungerer på samme måte som Wimp og Spotify bare med dataspill som strømmes i stedet for musikk.

Også Facebook-eide Oculus VR var på plass med lange køer av deltakere som ønsket å prøve den nyeste versjonen av virtual reality-brillene Oculus Rift .

Nintendos eneste innovasjon var en serie med Nintendo-figurer som fungerer på samme måte som de populære Skylanders -figurene.

Den lukrative blandingen av leketøy og dataspill i Skylanders har vært en økonomisk braksuksess for Activision og ble kopiert av Disney i fjor med spillet Disney Infinity , og nå også av Nintendo. Disney var selvsagt også på plass på messa, med en serie nye lekefigurer til Disney Infinity .

Les også: Høyt spill i Los Angeles.

Tradisjonelt

Resten av messa var full av tradisjonelle spillopplevelser.

Det var få spill som brukte bevegelsessensorer, og mobilspill var forvist til små møterom. Tendensen med å koble tradisjonelle konsollspill sammen med mobiler og nettbrett som både Microsoft og Electronic Arts lekte seg med i fjor så vi lite til.

En kombinasjon av trusselen fra mobilspillene og en mangeårig mislykket jakt på nye spillergrupper har ført til at de tradisjonelle spillprodusentene nå har forskanset seg med det de kan best: tradisjonelle spill og velprøvde spilloppskrifter.

Viljen til å investere i ny og upløyd mark er liten. Årets E3 var en messe der utstillerne hadde blikket vendt bakover i stedet for fremover.