I USA genererer til sammenligning en gjennomsnittlig nedlasting 1,25 kroner.

Det viser en fersk rapport fra det Hong Kong-baserte analyseselskapet App Annie, som har analysert tallene for IOS-nedlastinger, altså nedlastinger fra Apples App Store.

Selskapet mener dette i liten grad henger sammen med bruttonasjonalprodukt pr. innbygger, men styres mer av blant annet utbredelsen av smarttelefoner (som iPhone og Samsung Galaxy).

Applikasjoner er programmer (spill, navigasjons— og karttjenester, etc) som lastes ned til bærbare dataenheter, som oftest en smarttelefon, et nettbrett eller en annen dings.

Gratis, men ikke helt

Ifølge rapporten blir det stadig mer lønnsomt å tilby en app som er gratis å laste ned, men der brukeren kan betale for å øke nytten.

Dette er som oftest mer lønnsomt enn å ta betalt for appen når den lastes ned, og ha helt gratis bruk, mener analytikerne.

Et eksempel er Norges mest populære app om dagen: ordspillet Wordfeud, som er utviklet av en nordmann. Denne er gratis å laste ned og bruke. Men mange velger å betale 21 kroner ekstra for å slippe reklameavbrudd i spillet.Fra å gi omtrent samme muligheter til inntjening for et år siden, genererer appene med denne typen kjøpsmulighet nå 2,2 ganger så store inntekter på verdensbasis.

Dobbelt så gunstig på brett

Nedlastinger til iPad skyter fart. Nedlastingene til nettbrettet økte med 200 prosent i fjor, mot 70 prosent vekst for nedlastinger til Apple-telefoner.

Nedlastinger til iPad står nå for 30 prosent av av den totale app-omsetningen, med 70 prosent for iPhone-nedlastinger.

Hver nedlasting til nettbrettet er verdt i gjennomsnitt 1 krone og 76 øre, som er 2,4 ganger så mye som hver iPhone-nedlasting.

Årsaker til dette kan være ulik prising av appene og ulik forbruksmønster blant kundene.