Mat_kombo-BYoWXRil4v.jpg

1. februar bytter en rekke varer plass i hyllene. Ut går det som ikke solgte godt nok og inn kommer årets nyheter – sammen med prisøkninger.

I løpet av året er det tre åpninger for å bytte ut varene, og av dem er 1. februar det den viktigste datoen. Det er da flest varer byttes ut.

I fjor sommer ble søtningsmiddelet Stevia godkjent i Norge. Det har saft— og syltetøyprodusent Lerum jobbet med parallelt med godkjenningen. Nå er produktene klare.Nå lanserer de to nye safttyper og to nye syltetøy hvor de erstatter nesten 50 prosent av tradisjonelt sukker med denne urten.

Først med Stevia

— Dette er helt nytt og så vidt vi vet er vi de første som tar denne urten i bruk i mat i Norge, sier administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug i Lerum.

LES OGSÅ:

Hun ser på produktene som et ledd i å gjøre både saft og syltetøy sunnere, i og med at man bruker mindre sukker.

— Vi tar vårt ansvar for folkehelsen. Ulike forbrukere har ulike behov, noen vil ha mye bær og vanlig sukker, andre vil ha mye bær og lite sukker. Her er sukkeret erstattet med naturlig søtningsstoff, sier hun og legger til at de som en liten aktør er avhengig av å drive med innovasjon hvis de skal hevde seg i konkurransen.

Hovedtrenden for nye matvarer i år er nettopp sunnhet og helse. Palmeolje er ut, og produktene renskes for dette. I tillegg kommer miljøaspektet, der flere velger en miljøvennlig emballasje eller økologiske produkter.

Det betyr at Toro fjerner alt palmefettet i Rett-i-koppensuppene. Det er krutongene som har inneholdt palmeolje, og de har ikke funnet noen måte å lage disse på uten denne oljen. Nå fjerner de i stedet krutongene.

I tillegg tar de bort MSG (glutamat) og reduserer saltet. Inn kommer mer grønnsaker.

Gresk yoghurt

Synnøve Finden forsøker seg nok en gang mot giganten Tine. Denne gangen er det yoghurtmarkedet som skal utfordres.

— Vi synes det er på tide at nordmenn får ekte gresk yoghurt, importert fra Hellas, sier en av eierne i Synnøve Finden Jan Bodd.

Gresk yoghurt er et stort segment i flere andre land. Yoghurten mange av oss kjenner fra sommerferien er tykkere enn den norske varianten.— Vi synes det er spennende å komme med noe helt nytt og annerledes, og tror at vi som utfordrer må nettopp det, sier Bodd og legger til at dette er den største lanseringen fra dem noensinne.

Fløteutfordrer

Tine blir ikke bare angrepet av Synnøve Finden, men også av det familieeide selskapet Mills. 25 millioner kroner investerer de nå i en kamp om fløten, men med mindre fett.

"Mat" kaller Mills sin utfordrer til Tines Mat Fløte. Foto: Mills

Mills lanserer et alternativ til Tines Matfløte, samt en erstating for Tines Creme Fraîche. Mills, som er mest kjent for majones og margarin, kommer med to produkter som heter Mat og Fraîche. De kommer under merkenavnet Vita hjertego og inneholder henholdsvis 92 og 78 prosent mindre mettet fett enn konkurrentene. Mills lover at de for øvrig har identiske egenskaper.Mills ser på disse produktene som smakshevere, noe som har hatt sammenheng med at fettet i produktene har fremhevet smaken i andre matvarer. Mills har jobbet i flere år for å finne en måte å få erstatte det mettede fettet og samtidig være smakshever.

Håpet er at de kan gjøre markedet magrere for Tine, som i fjor omsatte fløteprodukter for 1,1 milliarder kroner og Creme Fraîche for 162 millioner, ifølge tall fra analysebyrået AC Nielsen.

Prisoppgang

I tillegg til flere nylanseringer, skjer det også andre ting i hyllene 1. februar. Både emballasjen og størrelsen på varen byttes.

Men det som ofte drukner når mange nye varer kommer på markedet, er at prisen økes. Dette er et resultat av forhandlingene mellom kjeder og leverandører før jul, den såkalte "høstjakta". Hvor store prisendringene er, vil ingen si noe om, her er det bare å følge med på kassalappen.