En ting er nigeriabrev, falske meldinger fra banken som ber deg oppdatere kontoinformasjonen og annen suspekt e-post-svindel. Nå har svindlerne også kastet seg på telefonen.

Men hva gjør du når de sier de ringer fra Microsoft, og hvordan går egentlig svindlerne frem for å få tak i pengene dine?

Det var spørsmål teknologinettstedet Hardware.no bestemte seg for å få svar på etter at flere av redaksjonsmedlemmene den siste tiden hadde blitt oppringt fra påståtte Microsoft-ansatte som hevdet de var på virusjakt.

Virusjakt som skalkeskjul

— Vi hadde ikke engang rukket å sette opp PC-riggen vi skulle bruke til å avsløre svindlerne før «Edward» fra «Microsoft» plutselig ringte og ville redde PC-en min fra virus og total ødeleggelse, forteller desksjef hos Hardware, Niklas Plikk.

-Jeg ba svindleren ringe tilbake om en times tid og skyldte på at jeg ikke var i nærheten av en PC.

Svindlerne visste ikke at vi filmet hele svindelforsøket. Foto: Hardware.no.

I mellomtiden ble det satt opp en bærbar PC som svindlerne kunne gis kontrollen over. Det svindlerne ikke visste var at PC-en var klinisk renset for personlig informasjon, og at innholdet allerede var sikkerhetskopiert på forhånd.Etter nesten nøyaktig en time ringte telefonen.

— Problemet var at vi ikke var ferdige med å sikkerhetskopiere harddisken til den bærbare PC-en vi skulle bruke. Ikke bra tenkte jeg, men tok likevel telefonen. Denne gangen var det «Michelle» fra «Microsoft» som ringte og lurte på om jeg var klar til å fikse PC-en min, forklarer Plikk.

Etter å ha kastet seg rundt i siste liten fikk Plikk og kollegaen på plass en annen PC de kunne bruke.

Se en video av hele svindelforsøket her:

video-dvikPGZVhs.jpg Foto: Amundsen, Geir

Høflige og kyndige

— Det tok ikke lang tid fra hun hadde introdusert seg til hun begynte å kommandere meg til å utføre en rekke kommandoer på datamaskinen. Alt for å bevise at jeg angivelig hadde virus på datamaskinen.

Plikk spiller med og lar seg villig kommandere rundt på PC-en av «Michelle». Han laster også ned et program etter forespørsel fra Michelle, som lar henne ta full kontroll over både tastaturet og musen til datamaskinen hans.

Den kvinnelige svindleren fremstår både kyndig og ikke minst høflig.

- Det viste seg også at hun skjønte norsk, det vil si hun påstod at hun skjønte hvis folk snakket norsk til henne, og de sa noe slemt. Men snakket norsk gjorde hun ikke.

Sjefen tar over

Etter at «Michelle» har stått for losingen gjennom flere trinn på datamaskinen hun hevder har tusenvis av virus, er det sjefen hennes «Neil», som skal lede Plikk igjennom betalingsprosessen.

- Etter hvert begynner jeg å skjønne at samtalen er i ferd med å komme til sin slutt, ettersom han snart vil be oss om kredittkortinformasjonen.

Han ser skjermen sin bli svart mens «Neil» finner fram registreringsnettsiden der navn og kontonummer skal oppgis.

— Når skjermen endelig lyser opp igjen, ser jeg en rimelig stygg nettside med et par Microsoft- og Windows-logoer slengt på. Likevel, jeg vil nesten gi dem litt skryt for å ha endret URL-en i adressefeltet en microsoft.com-adresse, slik at det så hakket mer legitimt ut, sier Plikk.

Plikk merker stemmen til Neil begynner å bli mer og mer begeistret mens han skriver inn sin falske brukerinformasjon.

— Jeg nærmer meg stadig kredittkort-feltet, og Neil er nær målet sitt. Bare litt igjen!

Da Plikk nekter å oppgi kredittkortnummeret sitt, prøver Neil å overbevise han om at han er på en trygg nettside hvor ingen andre enn han selv kan se numrene som tastet inn.

Gammelt triks

— Det som så skjedde var nesten ikke til å tro. Dette er det eldste trikset i boka. På nettet er det kanskje mest kjent som Hunter2-trikset, og Neil var visst villig til å prøve selv de dummeste triksene for å få kredittkortnummeret.

Nei, du får ikke kredittkortnummeret mitt, Neil! Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Plikk forteller at «Neil» skriver i fire kryss, xxxx, og vil få han til å tro at det er tall han skriver for å overbevise om at siden er kryptert og sikker. Problemet til Neil er bare at Plikk og Hardware-kollegaene ser at det er x-er og ikke tall han taster inn. — Men da var det slutt på moroa. Dette hadde gått for langt, og jeg hadde tenkt å bli med på leken til Neil lenger. I stedet for å skrive kontonummeret som han ville, skrev jeg heller bare inn XXXX-XXXX-XXXX-XXXX.

Det blir stille i den andre enden av telefonen, men «Neil» gir seg likevel ikke og ber Plikk fortsette å fylle ut skjemaet. Desksjef Plikk som bare fortsetter å taste inn sine kryss.

Avsløringen er uunngåelig, og til slutt kaster Neil kortene.

Mer om hvordan svindlerne gikk frem kan du lese på Hardware.no

- 1000 svindles hver dag

- Så dere har ringt meg og snakket med meg i 40 minutter for å få pengene mine?

— Ja, det er korrekt.

Vi er nyskjerrige på hva som skjedde videre.

— Jeg hadde forventet at han enten skulle legge på eller kanskje fortsette å lyve, men her kom de ærlige svarene på rekke og rad.

Plikk får også svar på hvor mange de svindler på en dag. Rundt 1000 hevder Neil at det er.

Hvor tror dere svindlerne opererer fra?

— Det er ikke godt å si akkurat hvor de holder til. I samtalen prøvde Neil å overtale meg at de satt på Microsofts kontorer i London, men mange av slike telefonsvindler blir utført direkte fra egne callsentere i India. Tidligere i samtalen sa Neil at de var rundt 50-70 personer som jobbet med «Microsoft Support» rundt han.

Plikk synes svindlerne virket profesjonelle.

- Uansett hva vi spurte om kunne de svare for seg, selv om svarene selvsagt ofte var helt bak mål. «Neil» kjempet til siste øyeblikk da jeg begynte å plukke svindelen fra hverandre, og det virket som de hadde prosedyrer for alle tenkelige utfall.

— Det skal også sies at de brukte lang tid på å vise meg alle feilene de mente jeg hadde på maskinen, før de etterhvert foreslo en løsning.

- «Michelle» skapte frykten og «Neil» kom med løsningen.

Microsoft: – Legg på røret og anmeld

Kommunikasjonsdirektør i Microsoft Norge, Christine Korme, sier til Hardware.no at hun råder alle til å legge på hvis noen ringer og sier de er fra «Microsoft».

-Denne typen svindel er veldig beklagelig at skjer. Vi har hatt det i Norge omkring to års tid, og før dette ble det oppdaget i en del engelsktalende land. Slike svindlere kommer i puljer, og måten vi kjenner til det på er fra personer som har blitt utsatt for det og som ringer oss etterpå, eller via pressen, sier Korme til Hardware.no.

Kommunikasjonsdirektøren understreker at Microsoft ikke tar kontakt på denne måten med kunder man ikke har et etablert forhold til, og råder alle som tror de har tapt penger på dette til å anmelde svindelen til politiet.

LES MER:

Her er ekspertenes beste råd mot telefonsvindel.

Se en video av hele svindelforsøket her:

video-dvikPGZVhs.jpg Foto: Amundsen, Geir