Norse Atlantic la tirsdag morgen frem tall som viser milliardunderskudd. Investorene svarer med å sende aksjen ned på Oslo Børs.

Flyselskapets første halvår i drift endte med et underskudd på 106 millioner dollar, tilsvarende 1 milliard kroner.

Kabinfaktoren var i snitt på 63 prosent i halvåret frem til utgangen av fjoråret.

– Det er betydelig lavere enn det vi mener vi kommer til å ha fremover, sier gründer og toppsjef Bjørn Tore Larsen i et intervju med E24.

Larsen trekker frem spesielt én rute, og sier at selskapet vil droppe ruten fremover.

– Det har vært ganske mange flyvninger Oslo-London. Den har vært et kontantsluk, og har medført lavere kabinfaktor, sier Larsen.

Trapper opp britisk satsing

Hvorfor valgte langdistansesatsingen å fly mellom Oslo og London?

Svaret ligger ifølge Larsen i landingsrettigheter på London Gatwick, som Norse Atlantic fikk gratis i mars i fjor. Et krav var at landingsrettighetene faktisk ble tatt i bruk.

I påvente av oppstarten i Storbritannia, har selskapet derfor flydd ruten. Men fra slutten av mars kommer ikke Norse Atlantic til å ha behov for denne ruten, ifølge Larsen. Da har datterselskapet Norse UK sin første flyging.

Bjørn Tore Larsen, toppsjef i Norse Atlantic. Foto: Foto: Siv Dolmen

Ifølge Norse Atlantic vil selskapet denne sommeren ha flere direkteflyvninger til USA fra Gatwick enn noe annet flyselskap.

Norse Atlantic har investert betydelig i den britiske satsingen. I november hentet selskapet 300 millioner kroner til denne satsingen.

Tirsdag meldte Norse Atlantic om fire nye direkteruter fra London Gatwick til USA. Det øker selskapets totale antall transatlantiske destinasjoner tilgjengelige fra Storbritannia denne sommeren til syv.

Har tapt 1,9 milliarder siden oppstart

Det samlede underskuddet siden oppstart i 2021 er på 182 millioner dollar før skatt per utgangen av fjoråret.

Beløpet tilsvarer 1,9 milliarder kroner.

– Det innbefatter store avskrivninger av leasingskostnader som ikke er betalt. Mye har ikke kontanteffekt, sier Larsen.

14 av flyene i Norse Atlantics sin flåte bestående av i alt 15 fly, er leaset med såkalt «power by the hour»-betingelser.

I regnskapet blir selskapet dobbelt rammet av leasingskostnader ved bruk under disse betingelsene. Det er fordi selskapet både resultatfører variable kostnader i forbindelse med «Power by the hour», og avskrivninger basert på bruksrettigheter.

Bunnlinjen ble tynget av oppstartskostnader, kostnader knyttet til å oppnå regulatoriske godkjenninger, rekruttering og opplæring.

I kassen lå det 70 millioner dollar (726 millioner kroner) i kontanter ved utgangen av fjoråret.

Det forsvant beløp i hundremillionersklassen fra kassen i andre halvår 2022.

Nedgangen i kontanter og lignende var på 11,4 millioner dollar (118 millioner kroner). 56,5 millioner dollar strømmet ut av driften, mens investerings- og finansaktiviteter kompenserte for noe av nedgangen i kontantbeholdningen.

Aksjeras

På Oslo Børs faller Norse Atlantic-aksjen rundt seks prosent tirsdag formiddag, etter at selskapet la frem tallene for andre halvår 2022. Kursen står nå i 3,6 kroner.

Aksjekursen til Norse Atlantic har rast siden selskapet ble notert på Euronext Growth i april 2021. Da hentet selskapet et milliardbeløp til 20 kroner per aksje.

Larsen forteller om et år med store investeringer, der de har konsentrert seg om å få maskineriet i gang.

– 2023 kommer til å bli et helt annerledes år. 2024 blir første år i full drift. Vi ser veldig positivt på tiden fremover, sier Larsen.

Målet er å bli et lønnsomt selskap i andre halvår 2023.

Flymarkedet kommer til å bli sterkt fremover, spesielt langdistanse, mener Larsen.

Larsen begrunner det positive fremtidssynet med at det er mangel på fly i markedet. Flyprodusenter er på etterskudd og sliter med å dekke etterspørselen.

– Vi tror markedet kommer til å bli sterkt ganske lenge, gitt at det ikke skjer uforutsette ting, sier Larsen.