De to største reisebyråene i Norge, VIA Egencia og Berg-Hansen reisebyrå har samme melding etter første arbeidsdag der konflikten var i gang:

Salget av billetter hos Norwegian svikter, og kundene velger seg SAS i stedet.

Rune Feltman, VIA Egencia.

— Norwegian er en stor leverandør av flyreiser for oss, og hoveddelen av salget av flyreiser hos oss er nettopp med SAS og Norwegian. Men det er naturlig at de reisende vil gardere seg når det er skapt så stor usikkerhet for om det i det hele tatt er mulig å komme seg avgårde med Norwegian. Derfor velger mange å bestille hos SAS i stedet, sier Rune Feltman til Aftenposten.Han er nordisk sjef for landets største reisebyrå, VIA Egencia.

Bestiller parallelt med SAS

Han understreker at det etter bare en vanlig arbeidsdag er litt tidlig å si noe eksakt om nivået på billettsvikten for flyreiser med Norwegian, men det foreløpige bildet man ser at mange velger å gardere seg med å bestille billetter hos SAS. Spesielt gjelder dette på korte reiser innen Skandivanavia og det øvrige Europa.

— På litt lengre sikt, noen dager frem i tiden, er situasjonen imidlertid mer normal. Der ser vi at folk ikke tror at streiken skal bli veldig langvarig og velger å opprettholde sine Norwegian-billetter. Vi ser også at ikke rent få bestiller parallelle, fleksible SAS-billetter som de kan avbestille uten veldige store kostnader dersom pilotstreiken skulle bli avblåst. Da vil nok reisen foregår med Norwegian, slik de opprinnelig planla, sier Feltman.

Noen velger leiebil og tog

Også hos den andre, store reisebyråaktøren i Norge nye billettbestillinger med streikerammede Norwegian tørket inn.

— Det er billettsalget denne og neste uke hvor folk velger andre alternativer enn Norwegian. Når det gjelder lengre frem i tid bestiller folk som normalt og da er det i hovedsak pris som er styrende for valget av flyselskap i tillegg til reiserute og tidspunkter, sier kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed i Berg-Hansen.

Hun forteller at selskapet har hatt ekstra bemanning gjennom hele helgen og merket også stor pågang mandag.

Anette Maltun Koefoed, Berg-Hansen. Foto: Kilian Munch

— Vi har vært i kontakt med alle som er berørt så langt. Enkelte har valgt å utsette reisen, men mange har valgt andre flyselskaper eller alternativer som leiebil, tog og buss, opplyser Koefoed.Hos Norwegian er direktesalget også berørt, ifølge informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen:

— Vi merker nedgang i bestillinger på innenriks og typiske forretningsruter der man bestiller opp mot avreise, sier han og advarer mot at situasjonen kan bli langt mer dramatisk dersom konflikten trekker ut i tid

De jobbreisende reagerer først

Hos SAS, som inntil i går også var streikerammet i det danske markedet, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen at det er for tidlig å konkludere med hva konflikten hos deres argeste konkurrent vil bety:

— Generelt er mønsteret at forretningsreisende er de som først agerer i forhold til usikkerhet rundt om flyvninger gjennomføres. Ferie- og fritidsreisende med vilkår i billetten som gir liten fleksibilitet, forholder seg tradisjonelt noe mer avventende, sier SAS-talsmannen.

En streik blant kabinansatte i Danmark ble avsluttet mandag formiddag. Streiken blant de danske kabinansatte skyldtes selskapets avgjørelse om å flytte 147 kabinansatte til datterselskapet Cimber.