LINDESNES: E39 mellom Bue og Ålgård i Rogaland lider samme skjebne.

Tidspunkt for utlysninger av disse vil bero blant annet på prosjektenes kostnadsnivå sett i sammenheng med selskapets totale likviditet.

Dette skriver Nye Veier i en pressemelding.

– I januar gikk vi ut med en plan for 2022 om syv nye kontrakter i markedet. Dette viste seg i ettertid å være for ambisiøst. Vi ser nå at prosjekter der kontraktene er signert, har hatt betydelig utgiftsvekst. Dette er blant annet en konsekvens av svært høye råvarepriser globalt. I tillegg er det stor usikkerhet knyttet til den videre utviklingen på både råvarepriser og den kapasiteten hos våre leverandører vi er avhengig av, sier administrerende direktør i Nye veier, Anette Aanesland.

Hun understreker at selskapet har full produksjon i temmelig lang tid fremover i de mange prosjektene som er igangsatt, og at nye prosjekter forberedes og utvikles kontinuerlig

– Jeg vil også understreke at selskapet arbeider med å holde kostnadene nede i prosjektene, særlig i de som nå er under planlegging. I den situasjonen vi alle er i nå, er dette viktigere enn noensinne, legger Aanesland til.

Si din mening nederst i saken.

Saken oppdateres

Nye Veier skal gjennomføre konkurranser for tre strekninger på E6 den nærmeste tiden. I tillegg ønsker selskapet å ta prosjekter på Rv13 og E136 i Romsdalen ut i markedet.

E6-strekningene som skal ut i markedet er:

  • Storhove-Øyer (Innlandet) – er allerede i konkurranse

  • Berkåk-Vindåsliene (Trøndelag)

  • Sørelva-Borkamo (Nordland).

I tillegg planlegger Nye Veier for at to enkeltprosjekter på henholdsvis Rv13 i Vestland og E136 fra Dombås til Vestnes sendes ut i markedet den kommende tiden. Konkurransene vil komme i år og starten av neste år.

E39 Mandal-Lyngdal, E18/E39 Ytre Ring og E39 Bue Ålgård utsettes inntil videre.

Debatt

  • Fædrelandsvennens debattregler finner du her.

Kenneth Bjørnestøl:

Ja, penger til Nye Veier bevilges av Stortinget, og Ap-regjeringen opprettholdt det beløpet Høyre-regjeringen hadde lagt inn i årets statsbudsjett. Om det blir lagt inn flere midler ved neste års budsjett er jo for tidlig å si, men den nåværende regjeringen har sagt at påbegynte prosjekter skal fullføres.

Så er jo både Nye Veier og vegvesenet i gang med diskusjoner om hvordan de kan kutte kostnadene på prosjektene. Det er jo også viktig for å komme i havn.

Audun Øvrebø

Audun Øvrebø:

Det er kanskje ikke riktig så enkelt å "frikjenne" AP.

Det er riktig at nye veier gjør sine egne prioriteringer ut i fra de økonomiske rammer de blir tildelt. Dette uten (direkte) politisk innblanding, og takk og pris for det. Prisøkninger gjør at Nye veier velger å utsette prosjekter men hvis disse prisøkningene permanente må selskapet tilføres mer midler for å kunne bygge like mye vei like fort.

Pengene til Nye veier bevilges av Stortinget hvor dagens regjering med AP, SP og støttepartier har flertall og kan, hvis de vil, øke bevilgningene, men finnes vilje? - hva tror du?

Kenneth Bjørnestøl

Til dere som mener det er Arbeiderpartiet som har skyld i at prosjektene utsettes: Da Høyre-regjeringen opprettet Nye Veier, var en av grunnene at politikerne ikke skulle kunne blande seg inn i hvilke veier som ble bygget når? Når Nye Veier nå velger å utsette prosjektene er det en beslutning helt uten politisk involvering, akkurat slik denne modellen skal fungere.

Audun Øvrebø

En helt uakseptabel utsettelse fra Nye Veiers side, men Regjeringen kan løse dette ved å tilføre de manglende midlene. Men er de villige??? De bryter jo alt de har lovet.

Torstein Salvesen

En helt uakseptabel utsettelse fra Nye Veiers side, men Regjeringen kan løse dette ved å tilføre de manglende midlene. Men er de villige??? De bryter jo alt de har lovet.

Torstein Salvesen

Vi har råd til å gi Nye Veier AS de resursene de trenger for å fortsette. Men regjeringen ignorerer Agder, og da spesielt vestre del av Agder.

Jeg frykter at vestre del av Agder vil be om å bli innlemmet i Rogaland hvis Agder fortsetter å bli behandlet som en ubetydelig B region som hverken har innflytelse eller respekt hos sentrale myndigheter.

Steinar Bergstøl Andersen

Det virker som nåværende regjering ikke tar med næringslivets interesser og trafikksikkerhet i sine vurderinger. For få dager siden var det nok en dødsulykke på utsatt veiparsell og til vinteren blir det nok en sesong med trailerstans og kaos. Horribelt at ikke vei til oljehovedstaten Stavanger har europeisk veistandard.

Lasse Stramrud

Holdningen til Henriksen kom fram i Fvn debatten mellom KrF og Ap torsdag 2. september 2021. På spørsmålet om ny motorvei kan ryke ut i budsjettsamarbeid? svarte Aps Kari Henriksen «vi kan ikke garantere noe som helst i politikken».

Geir Berget

Det er jo betryggende å lese i dag at I følge aps agderrepersentant henriksen så følger regjeringen dette nøye....................

Thor E. Nilsen

Regjeringen regnet med å få 277 milliarder kroner i inntekter fra petroleumsvirksomheten i år, men de kan bli seks ganger så høye – 1.750 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Det tilsvarer et helt norsk statsbudsjett ekstra i inntekter.

Norge bruker normalt rundt 40-80 milliarder årlig på veier.

Norge ligger an til å tjene nesten 1.500 milliarder ekstra i år pga av høy oljepris. Tilsvarende ca 30 årsforbruk av veier.

Vi har ikke råd?

Einar Øgrey Brandsdal

Strekket Mandal Øst til Lyngdal vest, er den parsellen hvor inntjeningen vil være størst ved at veien kortes betydelig ned i forhold til dagens E39. En slipper omveien om Mandal sentrum og Vigeland. Betydelige mindre forurensing fra asfaltslitasje, dekkslitasje, mindre bremsebelegg utslipp og utslipp fra bensin/dieseldrevne kjøretøyer, samt direkte innsparte vedlikeholdsutgifter p.g.a kortere vei. For tungtransporten vil vei bygget etter '130/t-standard' være desidert gunstigst forbruksmessig/utslippsmessig: Adekvat brukbar flyt skapes, sjøl om hastigheten er 80 km/t.

Ottar Løver

Var det for godt til å være sant? Vi skulle bli tilgodesett med en rask utbygging av 4-felts vei mellom Kr.sand og Stavanger. Dypt i den sørlandske folkesjela tenker man at det nesten "blei for møe". Det må være en fornøyelse å utsette, og kutte prosjekter i denne landsdelen, hvor det ikke er kultur for å heve stemmen hvis urett rammer. Det er selvsagt behov en rask utbygging uten nedskalering. Våre veier må bygges for fremtiden!

Geir Berget

Etter 8 år med borgerlig regjering og en aktiv vei utbygging følger nå en sosialistisk regarding opp med å avvikle vedtatte og planlagte veiprosjekter. Dette dreier seg om politikk og omfordeling av penger. Jeg visste at veiprosjekter her på Sørlandet ville bli stanset da Støre og co vant valget. De konsulentene og ingeniørene som har lagt ned arbeid og penger har tjent på dette. Politikere forstår også at en del bilister ikke benytter den nye veien, og at bompengefinansiering vil bli senere enn forventet. En OPS modell ble brukt for å bygge veien mellom Kristiansand og Grimstad. God løsning!

Hugo Mersland

Stopp i utbyggingen av E39 fra Mandal til Lyngdal aksepterer vi ikke. Denne strekningen er veldig ulykke belastet og nå skulle endelig Sørlandet få en vei for fremtiden. Alle stortingsrepresentanter og Ordførere fra Kristiansand til Stavanger må nå stå sammen og reise til hovedstaden og si at en utsettelse på dette prosjektet aksepterer vi ikke!

Lars Petter Lundahl

Har Nye Veier gitt ut noen tall på sin kostnadsanalyse? Selv om veien blir noe dyrere så går jo den samfunnsøkonomiske-lønnsomheten ned med å utsette byggingen? Tapte liv og økt reisetid bl.a. Hvorfor velger de å gi seg før de har fått tilbud av entreprenørene? Kontraktene til Nye Veier er jo svært attraktive og konkurransen er sterk, det er mulig prisen ikke blir så høy som fryktet. Burde lyst ut og heller satt på vent om tilbudene var for dårlige.

Aleksander Fedøy

Snodig og lite realisme i denne stopp situasjonen. Regjeringen har nettopp brukt et antall milliarder til reversering av positive prosjekter og ikke m inst til jordbruksoppgjør med mer. Politikk er å prioriterer - så blir Sørlandet igjen taperen!

Hans Otto Lund

Har bussene mellom Kristiansand og Mandal fått spesiell dispensasjon til å kjøre i 110 km/t? De klasse 2-bussene som går der i dag har ikke lov til å kjøre i mer enn 80 km/t og klasse 3 kan maks kjøre i 100 km/t.

Peer Wiig

Her har det nok gått litt for fort ja, takk for at du påpekte det. Har rettet opp i bildeteksten hvor dette sto.

Kjetil Nygaard

Jeg ler av alle som trekker inn Gartnerløkka her. Snakk om å blanda korta, men det har man jo gjort hele veien. Hele Norge er i ferd med å stoppe opp grunnet priser som vi ikke har sett tidligere. Færre igangsettelser innen bygg. På toppen av dette, en statlig veiutbygger som kaster seg på den negative spiralen og drar seg ned i depresjonen. En aktør som ikke ser at de kan være en aktiv motkonjunktursaktør som er offensive og får opp optimismen igjen i økonomien. En statlig utbygger som i samhandling med konstruktive politikere skaffer de ekstra kronene for å holde hjula i gang. Jeg gremmes.

Truls Erichsen

Det er ikke noe nytt at Høyres plan for å få Gartnerløkka og Ytre Ringvei samtidig ikke var så smart som de har latt som den var. Nye veiers styre kan selv avgjøre når Ytre Ringvei og E39 vestover bygges, men Stortinget kan når som helst vedta at de veiene ikke lenger skal være i Nye veiers portefølje. Så Stortinget kan når som helst vedta f.eks. at Gartnerløkka legges på is og Ytre Ringvei bygges på "normale vilkår".

Kjetil Refsnes Jørgensen

Joda, ting har blitt dyrt i det siste men dessverre så blir disse vei prosjektene enda dyrere siden de blir forsinka. Hvor lenge, nei, det blir nok mange år. Fordi? Jo, for dette har AvgiftsPartiet bare ventet på. Å ha en grunn for å avvikle prosjektet "Nye Veier". Så nå blir det tilbake til "stykkevis og delt" og ufattelig mye dyrere å bygge veier i dette landet..!

Morten Hauge