Etterforskerne tror styrmannen styrtet Germanwings-flyet i Alpene med vilje. Ifølge den amerikanskeavisenhadde han oppsøkt behandling for et synsproblem som kunne gjort det umulig for ham å fortsette som pilot, sier to tjenestemenn som står etterforskningen nær.

Det er ikke klart hvor alvorlig synsproblemene var eller om de har hatt noen innvirkning på Lubitz' mentale helse.

De som etterforsker omstendighetene rundt det styrtede Germanwings-flyet, har funnet dokumenter i leiligheten til andreflygeren som tyder på at han skjulte en sykdom for arbeidsgiveren. Av hensyn til taushetsplikten vil ikke tysk påtalemyndighet si hva slags sykdom det er snakk om, men tyske medier spekulerer på om piloten har fått behandling for depresjon. Det blir avvist av universitetssykehuset i Düsseldorf.

– Påstandene om at Andreas Lubitz ble behandlet for depresjon, medfører ikke riktighet, sier en talskvinne for sykehuset.

Hun bekrefter derimot at Lubitz var innom sykehuset i februar i år for å få stilt en diagnose. Pilotens siste legebesøk var 10. mars.

Sykmeldt da flyet styrtet

Det antas at andrepiloten stengte kapteinen på tirsdagens flyging mellom Düsseldorf og Barcelona ute fra cockpiten og deretter styrtet flyet med vilje. Hjemme hos Lubitz skal det ha blitt funnet ødelagte sykmeldinger – og den ene gjaldt fortsatt den dagen flyet styrtet.

Alle de 150 om bord mistet livet i styrten i Frankrike.

Politiet har de siste dagene gjennomsøkt boligen til Andreas Lubitz (27), som etterforskerne mener med vitende og vilje styrte Germanwings-flyet inn i en fjellvegg tirsdag.

Andreflygeren Andreas Lubitz skjulte overfor arbeidsgiveren at han mottok behandling for depresjoner. Foto: NTB Scanpix

Etterforskerne fant verken avskjedsbrev eller noe som tydet på at piloten var knyttet til en religiøs eller politisk organisasjon. Men de fant sykmeldinger revet i stykker, der den ene fortsatt gjaldt den dagen flyet styrtet.– Dette styrker mistanken om at han skjulte sykdommen for arbeidsgiveren og kolleger, sier påtalemyndigheten i Düsseldorf i enpressemelding.

Deprimert

Påtalemyndigheten sier ikke hvilken sykdom 27-åringen hadde, men tyske medier skriver at dokumenter fra luftfartsmyndighetene tyder på at han var deprimert.

Mens han var student ved Lufthansas flygerskole i Phoenix i USA, fikk han ifølge den tyske avisa Bild psykiatrisk behandling for alvorlig depresjon og ble i en periode vurdert som uegnet til å fly.

Han måtte ta flere kurs om igjen, og skolen vurderte ham i perioder som «not suitable for flying». Men han gjorde ferdig sine eksamener med gode resultater.

I Lubitz' sertifisering ved det tyske luftfartsverket er det ifølge Bild koden SIC som innebærer at han jevnlig må gjennomgå legeundersøkelser. SIC-koden står også i flygersertifikatet hans.

Lufthansa-sjef Carsten Spohr bekreftet på en pressekonferanse torsdag at Lubitz hadde tatt en pause i utdanningen for seks år siden. Han ville ikke si mer, med henvisning til legenes taushetsplikt, men understreket at han nå var klarert for å fly.

Brukte øks

Etterforskerne mener at Lubitz med vilje styrtet flyet etter å ha stengt kapteinen ute fra cockpit.

Lydopptaket fra cockpit tydet på at kapteinen gjentatte ganger banket på døren for å slippe inn igjen. Ifølge Bild brukte han også øks i forsøket på å slå seg gjennom den pansrede døren.

Opplysningen kunne ikke umiddelbart bekreftes, men en talsmann for Germanwings bekrefter overfor AFP at det var en øks om bord som del av sikkerhetsutstyret.

Etter flystyrten har en rekke flyselskaper innført en regel om at det under flyginger alltid skal være to personer i cockpiten.

Tyske flyselskaper varslet fredag at de innfører regelen på alle sine flyginger. Også SAS og Norwegian melder at de har innført regelen.

Endret autopiloten

Data som Germanwings-flyet sendte ut mens det var i luften, viser at noen manuelt endret høydeinnstillingene på autopiloten før nedstigningen.

– Mellom klokken 9.30.52 og 9.30.55 (GMT-tid) ser vi at autopiloten ble manuelt endret fra 38.000 fot til 100 fot, skriver FlightRadar24, som overvåker flytrafikken.

– Ni sekunder senere startet nedstigningen, sannsynligvis med autopiloten stilt inn på «åpen nedstigning».

Opplysningene underbygger etterforskernes teori om at andrepiloten Andreas Lubitz med viten og vilje styrtet flyet.