OSLO: Næringsminister Trond Giske møtte i dag pressen i forbindelse med problemene som har oppstått på Skattedirektoratets nettside Altinn.no.

En rekke brukere meldte inn at de kom rett inn på brukerprofilen til en mann som heter Kenneth fra Oslo, da de forsøkte å logge seg inn på portalen.

Mellom 18.17 og 18.34 kunne 1500 til 2000 personer se profilen med fødselsnummer til et ektepar fra Oslo, da de logget seg inn for å sjekke selvangivelsen.

192 personer forsøkte å hente ut informasjonen til brukeren, ifølge en foreløpig redegjørelse fra Brønnøysundregistrene.

Beklaget overfor Kenneth

Giske benyttet anledning til å beklage overfor Kenneth:

— Det er uholdbart at det ikke fungerer. Ekstra uholdbart er det at personopplysninger kommer på avveie. Ingen skal oppleve det som Kenneth opplevde i går, sier næringsministeren, som ikke har hatt tid til å sjekke selvangivelsen selv etter at Altinn ble tatt ned.

Giske peker på flere tiltak han har satt i gang. I fjor fikk Altinn en ny direktør, de har brukt penger på å forbedre kompetansen, de vil ikke legge til nye tjenester for ikke å belaste systemet, og vil reorganisere Altinn som en egen organisasjonsenhet under Brønnøysund.

— Men det hjelper ikke de som ble rammet i går. Det er bare å beklage. Sånn skal det ikke være. Men vi får gå en runde med Brønnøysundregistrene, Altinn og leverandør for å kartlegge årsak og fortsette arbeidet, for å sørge for at systemet blir godt nok, sier Trond Giske.

Offentliggjorde rapport

Næringsministeren har blitt beskyldt for å legge lokk på en rapport som peker på flere kritiske punkter ved nettjenesten Altinn:

— Etter problemene i fjor begynte vi en prosess for å rette feil, og vi ville ha en ekstern evaluering, og det er det denne rapporten er. Problemene i fjor er løst, og nå er det sikkerheten som er problemet. Det er uholdbart at personopplysninger kommer på avveie, sier han.

Etter at en foreløpig versjon av rapporten ble sendt til Giske, sendte han den videre til Brønnøysund. Han sier rapporten ble offentliggjort så snart endelig versjon forelå.

— Jeg visste om rapporten, fordi det var jeg som bestilte den. Den ble ikke offentliggjort fordi den ikke var ferdig. Men den er offentlig nå, sier Giske.

Rapporten er tilgjengelig på nettsidene tilNærings- og Handelsdepartementet.

Gjennomførte risikovurdering

Det ble også gjort en risikovurdering i forrige uke, der man vurderte om det var trygt å åpne Altinn.no.

- Risikoen ble vurdert som akseptabel, sier Morten Berg, ekspedisjonssjef i Nærings- og Handelsdepartementet.

— Man var klar over at det var en risiko, men den ble vurdert til akseptabel når det gjelder verdien av å legge ut selvangivelsen, sier Berg. Giske understreker at det ikke var oppe til politisk vurdering.

På spørsmål fra Aftenposten.no om hva slags risiko som ble vurdert, svarer Berg at det var en total vurdering som ble gjort.

— Det ble gjort en total vurdering der alle slike spørsmål ble vurdert. Vi fokuserte spesielt på risikoen for at brukerne ikke ville oppleve løsningen som god for dem, sier Berg. Giske understreker at det ikke var en konkret vurdering av risikoen for at personopplysninger skulle komme på avveie. Det er ikke sikkert at denne vurderingen blir offentliggjort.

Ikke økonomiske problemer

Over én milliard kroner er brukt på Altinn. På spørsmål fra Aftenposten.no om hvor mye penger man må bruke før tjenesten fungerer og om det vil bevilges mer midler til Altinn, svarer Giske følgende:

— Ja, det vil vi helt sikkert i årene som kommer. Men det er viktig å si at den milliarden og vel så det som er brukt, ikke bare er til selvangivelsen. Den går også til flere tjenester som bruker Altinn-plattformen. Og det aller meste fungerer slik det skal.

Næringsministeren tror ikke det er økonomiske problemer som er årsaken til at tjenesten har sviktet gang på gang.

— Vi har ikke noen henvedelser om betydelige investeringer som skulle vært gjort, og som vi har sagt nei til. Det er brukt over én milliard kroner på dette systemet. Her er det det tekniske som ikke har fungert. Vi er avhengige at de som leverer det tekniske sørger for at det fungerer, og det er rett og slett ikke gjort godt nok, sier Giske.

Uklart når det åpnes

Det er foreløpig uklart når Altinn kan åpnes igjen for brukerne, men det er klart at det ikke blir åpnet i løpet av onsdag. Brønnøysundregistrene opplyser i en pressemelding at det er funnet konkrete problemområder å jobbe videre med, men at løsningen skal testes videre til de er sikre på at den virker som den skal.

– Brønnøysundregistrene legger stor vekt på sikkerhet og har nulltoleranse overfor brudd på personvern. Vi åpner derfor ikke løsningen før vi er helt sikre på at løsningen fungerer som den skal, sier fungerende direktør Håkon Olderbakk.

Ekspedisjonssjef i Nærings- og Handelsdepartementet, Morten Berg, fortalte på pressekonferansen at det foreløpig er uklart om fristen for å levere selvangivelsen vil bli utvidet.