Statsministeren la fram skissen på en pressekonferanse fredag kveld.

KrF samlet like etter sitt landsstyre til møte. Like før klokken 23 var møtet over, og det var klart at KrF godkjente skissen.

– Landsstyret til KrF sier ja til avtalen. Dette er en god avtale som sikrer 4 milliarder til utbygging av kollektiv i byene, som bybanen i Bergen eller T-bane i Oslo, sier KrF-leder Ropstad i en kommentar til NTB.

Han viser også til at skissen sikrer 600 millioner kroner i året til lavere billettpriser og kollektiv i distriktene, samtidig som den gjør noe med den høye bompengebelastningen for familier i enkelte strøk.

Også i Bergen var gleden stor over skissen.

– Så langt jeg kan se, inneholder forslaget fra statsministeren akkurat det vi fra KrF her har bedt om: Mer penger til bybane for å sikre utbygging også til Åsane, sier KrFs førstekandidat i Bergen, Håkon Pettersen, til NTB.

– Nullvekstmålet står fast. Samtidig kan bompengene reduseres noe. Det er bra, og jeg er utrolig glad for at det nå vil komme mer friske penger til bybanen, sier han.

Frp sier ja

Fremskrittspartiets leder Siv Jensen bekrefter fredag kveld at partiet kan stille seg bak bompengeskissen som statsministeren la fram fredag kveld.

– Frp kan stille seg bak avtalen Erna Solberg har presentert i kveld. Det er en avtale som gir ytterligere kutt i bompengene, sier Jensen til NTB og flere medier sent fredag kveld.

– Sammenlignet med avtalen som ble behandlet i vårt landsstyre, gir denne avtalen ytterligere bomkutt for bilistene. Derfor kan Frp stille seg bak Solbergs avtale, legger hun til.

Partilederen sier samtidig at kuttene ville vært enda større om det var opp til Frp, men at man med skissen beveger seg «i vår retning», og at det er viktig kutte kostnadene for norske bilister.

– Med denne avtalen kan vi endelig avslutte prosessen som har pågått mellom de fire regjeringspartiene. Det er har tatt for lang tid å avklare hvordan bompengene skal reduseres. Frp har vært utålmodige og er glad for at vi nå endelig kan få en avklaring, sier Jensen.

Sammenlignet med avtalen som ble behandlet i Frps landsstyre, reduseres bompengene med om lag én milliard over en tiårsperiode.

– I hovedsak vil dette skje i distriktene. I tillegg innebærer avtalen økte investeringer i kollektivtrafikken med statlige midler. Dette er noe Frp kan stille seg bak, sier Jensen.

Taust fra Venstre

Mens KrF og Frp var raskt ute med henholdsvis å anbefale og godkjenne skissen til bompengeløsning fredag kveld, var det helt taust fra Venstre.

NTB gjorde etter at skissen var lagt fram, en rekke henvendelser til personer i Venstres stortingsgruppe, kommunikasjonsapparat og regjeringsapparat. Men henvendelsene forble ubesvart fredag kveld.

Bompengestriden har ført Venstre og Frp på kollisjonskurs med hverandre. Men Frp var fredag kveld tidlig ute med å si at partiet kunne godta det statsminister Erna Solberg (H) beskrev som en endelig skisse til løsning på konflikten.