Forsvaret vil ikke kommentere denne opplysningen.

– Vi ønsker ikke å si noe om hendelsesforløpet. Nå er politiet og Havarikommisjonen i gang med sine undersøkelser, sier presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal til NTB.

Hendelsesforløpet før kollisjonen blir bekreftet til Aldrimer av flere sentrale, uavhengige kilder som av hensyn til den pågående politietterforskningen og granskingen, ikke ønsker å bli navngitt.

Ledelsen kontaktet

Da los og skipper om bord i tankskipet fikk øye på fregatten, ble fregattens skipsledelse kontaktet. Det framholder fem kilder uavhengig av hverandre. I anropet skal skipsledelsen i fregatten ha blitt spurt om de skulle vike for tankskipet. «Vi har kontroll», skal svaret fra fregattens ledelse ha vært.

Rundt samme tid oppdaget Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS at fartøyene var på en farlig kurs mot hverandre. Da skal Fedje VTS ha kontaktet fregatten, ifølge Aldrimers kilder. Det kommer ikke fram om Fregattens skipsledelse svarte på anropet.

Vil ikke kommentere

Kystverket selv ønsker ikke å kommentere påstandene.

– Dette har vi ingen kommentar til, sier avdelingsdirektør for Kystverkets sjøsikkerhetsavdeling, Arve Dimmen.

– Jeg er litt der at vi ikke føler vi kan svare på spørsmål om det faktiske hendelsesforløpet. Statens havarikommisjon og politiet skal nå etterforske denne saken, sier trafikksentralsjef Arnt Runar Sævrøy ved Fedje VTS.

Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen slo torsdag fast overfor Bergens Tidende at fregatten hadde vikeplikt for tankskipet.

Fregatten KNM Helge Ingstad havarerte etter å ha kollidert med tankskipet Sola natt til torsdag. Åtte av mannskapet ble lettere skadd i sammenstøtet.