OSLO: «Trine» er ti år. Som mange andre jenter i den alderen har hun sin egen blogg hvor hun skriver om klær, sminke og fritidsaktivitetene sine. Av grunner som virker tilfeldige, blir imidlertid «Trines» blogg plukket opp av en gruppe personer som begynner å gjøre narr av dialekten og utseendet hennes. Sjikanen sprer seg raskt via nettsteder som YouTube og Facebook.

Det blir laget en Facebook-gruppe mot henne med side opp og ned med kommentarer om hvor stygg hun er. En skriver at hun håper «Trine» får livmorkreft så hun ikke skal kunne reprodusere seg selv.

I løpet av kort tid har titusenvis av ukjente mennesker over hele landet tatt del i en kollektiv mobbing av en ti år gammel jente. Til tross for at foreldrene legger ned bloggen, fortsetter hetsen. Mange av mobberne hadde kopiert ned bilder og filmer fra bloggen til sin egen PC og fortsatte å distribuere dem.

– Det ble en massemobb mot en veldig ung og sårbar person. Det er mulig at mange ikke tenkte på seg selv som mobbere når de videresendte en video eller et bilde, eller trykket «liker» på innleggene på Facebook, men de bidro helt klart til en helsekampanje jeg aldri har sett maken til, forteller Kari Laumann i Teknologirådet til NTB.

Hun leder prosjektet «Du bestemmer» som jobber med bevisstgjøring av ungdommers bruk av digitale medier. Hun forteller at digital mobbing har hatt en dramatisk økning de senere årene.

Kartlegginger viser at over 45.000 barn mellom 9 og 16 år har blitt utsatt for mobbing og trusler på nett, og over 30.000 barn har blitt mobbet eller truet via mobilen.

Smitteeffekt

I høst lanserer utdanningsmyndighetene en nasjonal kampanje for å bevisstgjøre unge og voksne om hvor skadelig denne type mobbing kan være.

– På enkelte vis er den langt verre enn mobbing ansikt til ansikt. For den digitale mobbingen blir spredt til så mange, og når den først ligger på nett, kan det være nesten umulig å bli kvitt den, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) til NTB.

Halvorsen går samtidig til kamp mot hatske og diskriminerende nettinnlegg fra voksne i kjølvannet av 22. juli-terroren og har opprettet en egen Facebook-kampanje for å få folk til å ta til motmæle mot slike stemmer.

– Selv om vi ikke kan koble digital mobbing til de uhyrlighetene som ble begått, så må vi være klar over at det hatske, sjikanerende klimaet som finnes blant en del voksne på nett, kan ha en smitteeffekt til hvordan barn og unge oppfører seg der, sier Halvorsen.

En av de store utfordringene med digital mobbing, er at den er vanskelig å oppdage for voksne. En undersøkelse viser at bare 26 prosent av dem som blir mobbet forteller det til en voksen.

– Det betyr at det kreves et veldig tillitsfullt forhold mellom barn og voksne for å få vite hva som skjer, og det betyr at de som er vitne til at andre mobbes, må tørre å si fra, sier Halvorsen.

Manifest

Kunnskapsdepartementet har siden nyttår oppfordret alle landets kommuner til å signere et manifest mot mobbing med fokus på digital mobbing, der kommunene forplikter seg til å sette inn en rekke tiltak lokalt. To tredjedeler av landets kommuner har så langt signert.

– Det er viktig at denne kampanjen ikke blir et engangsstunt. Dette er et arbeid som må gjøres over tid for at det skal bli vellykket, sier Halvorsen, som like fullt har klokkertro på at slike kampanjer kan ha effekt på et så seiglivet fenomen som mobbing.