SAS-sjef Rickard Gustafson bedyret mandag at partene må komme tilbake til forhandlingsbordet så fort som mulig. Siden forhandlingene brøt sammen tidlig fredag morgen har det ikke vært kontakt.

Gustafson er bekymret for at kundene skal få mindre tillit til selskapet. Han er også bekymret for selskapets kapasitet til å opprettholde konkurransekraften.

– Nå må vi begge ta ansvar og vende tilbake til konkrete diskusjoner for å finne løsninger som gjør at selskapet har en framtid også etter denne konflikten, sier han til nyhetsbyrået TT.

Han sier selskapet gjør det de kan for å finne løsninger som imøtegår pilotenes krav, men mener at det å innfri samtlige av kravene vil føre til at selskapet mister sin konkurransekraft. Ifølge Dagens Næringsliv vil det koste selskapet over 500 millioner kroner i året å innfri pilotenes krav, som blant annet innebærer en lønnsvekst på 13 prosent.

– Bare tull

Leder for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, er oppgitt over Gustafsons utspill.

– Jeg har en forventning om at vi ikke skal forhandle dette gjennom mediene. Når de har noe klart må de ta kontakt med oss. Det er bare tull, det Gustafson holder på med nå, sier han til NTB.

Skogvang understreker at de er klare til å forhandle, men sier initiativet må komme fra SAS.

Streiken går hardt ut over flyselskapets verdi. Ifølge Ritzau har markedsverdien sunket med 625 millioner norske kroner siden streikestart fredag.

Til DN sier analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank at flyselskapets' overskudd vil være borte om streiken varer inn i neste uke.

– Ledelsen har ikke mye valg, for pilotenes krav vil ødelegge selskapets konkurransekraft, sier Pedersen.

Mer forutsigbarhet

Et av hovedkravene til pilotene er en mer forutsigbar arbeidstid. I dag får flere piloter kjennskap til turnusen sin først 14 dager i forveien. Ifølge NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe har SAS signalisert at de er villige til å gjøre forbedringer her.

Skogvang mener uttalelsen er tomprat.

– Dette har vi hørt i flere år, men det er ingen reelle forbedringer, sier Skogvang til NTB.

Han trekker også fram at pilotenes lønn har stått stille siden 2012.

Lothe mener på sin side at pilotforeningene må «realitetsorientere kravene» dersom partene skal finne en løsning.

Både Skogvang og Alf Hansen, som leder Norwegian Pilot Union, sier Lothe kommer med upresise uttalelser, og beskylder ham for å trakassere.

– Det vi har gått ut med er faktisk informasjon fra bokholderiet i SAS. VI vil få fram den faktiske situasjonen og konsekvensene av kravene som ligger på bordet, sier Lothe til NTB.

Fra streikestart fredag og fram til tirsdag er totalt 2.802 avganger blitt innstilt. 279.334 passasjerer er rammet av dette. Rundt 1.500 piloter er i streik, men det er fortsatt noen SAS-avganger som går som normalt og SAS-ansatte som er på jobb.

Ulike tall

Noe av striden synes å ha opphav i at SAS og pilotene har ulike metoder for å regne ut hvor mange arbeidstimer en pilot har.

Skogvang sier pilotene jobber 47,5 timer i uka og kan ha arbeidsdager på opp mot 13 timer. Lothe sier SAS forholder seg til antall flytimer, som i snitt er 650 timer i året.

For Norge er tallene noe lavere, 633 timer. Ifølge Lothe jobber en pilot 8 timer og 4 minutter per arbeidsdag i snitt.

En del av turnusstriden dreier seg også om helgearbeid. Ifølge Skogvang må flere piloter jobbe opp mot sju helger på rad, mens Lothe sier dette tilhører sjeldenhetene. Han er imidlertid klar på at pilotene må jobbe en del helger.

– Det er en god del helgearbeid, det er riktig. Vi forstår at det ikke er ideelt. Men sånn er det blitt i flytrafikken. Pilotene må jobbe når passasjerene vil reise, sier Lothe.