Det opplyser fungerende informasjonssjef Troels Karlskov i SAS til nettstedet check-in.dk , skriver nyhetsbyrået Ritzau.

Som følge av funnene, er de to flyene tatt ut av drift. De aktuelle delene på flyene blir skiftet ut. Ett av flyene var for øvrig på vei ut av selskapets flåte.

Undersøkelsene ble beordret av USAs luftfartsmyndigheter (FAA) i forrige uke. I september fant Boeing revner i flere 737 NG-fly. SAS ble pålagt å undersøke 31 av sine fly. FAA krever inspeksjon av i alt 165 fly.

Påvirker ikke trafikken

Undersøkelsene foretas når flyene ikke er i drift, og flytrafikken vil dermed ikke påvirkes, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.

Fly som har gått mer enn 30.000 turer, er beordret undersøkt innen én uke. To flyselskaper har satt til sammen 13 fly på bakken.

Southwest Airline har undersøkt over 200 fly og satte to på bakken. Brasilianske Gol Linhas Aereas har tatt elleve fly ut av drift, ifølge Reuters.

Samarbeider med selskapene

Sprekkene er funnet i det som kalles «pickle fork», en struktur som styrker vingefestet og som er laget for å vare ut hele flyets levetid. Boeing samarbeider med flyselskapene i feilsøkingen som nå gjøres.

Flyene er en versjon av typen Boeing 737 kalt NG, en forkortelse for neste generasjon.

Boeing planlegger å erstatte dem med MAX-flyene, som er satt på bakken etter MAX 8-ulykkene i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars i år. I alt 346 mennesker mistet livet i de to ulykkene.