Politiet hadde åtte timer etter ulykken ennå ikke klart å identifisere de omkomne. Verken kjønn, alder eller nasjonalitet på ofrene er foreløpig kjent. Omstendighetene rundt hendelsen er stadig uklare, men vinden var trolig så sterk at godstoget skulle ha senket farten.

På en pressekonferanse sier ansvarlig politiinspektør Lars Bræmhøj ved Fyns politidistrikt at de har fått flere henvendelser fra ambassader som vil ha informasjon om de omkomne, men at de ikke har fått skaffet seg full oversikt.

Bilder fra broen like etter hendelsen onsdag morgen viste at godstoget fortsatt sto på skinnene. Presenningen var delvis revet av flere godsvogner og avdekket ølkasser som lå hulter til bulter. Etterforskningsleder Jørgen Andersen sier at alle de omkomne var hentet ut etter en times tid.

Lokførere avhørt

Politiet oppfordrer alle personer som var om bord på toget til å melde fra, slik at de kan bli registrert. Lokførerne fra begge tog er blitt avhørt, men Bræmhøj sier man fortsatt ikke kan fastslå akkurat hva som skjedde.

Det blåste kraftig i området da ulykken skjedde, og broforbindelsen over Storebælt var stengt for veitrafikk.

Teknisk sjef Kim Agersø-Nielsen i selskapet Sund & Belt Holding, som har ansvaret for transporten over Storebælt, sier til nyhetsbyrået Ritzau at vindhastigheten har ligget tett opp mot grensa på 21 meter i sekundet, som er da godstog skal senke hastigheten til maksimalt 80 kilometer i timen.

– Vindstyrken var på 20–21 meter i sekundet, sier han.

Uvisst hendelsesforløp

Nøyaktig hva som skjedde, er foreløpig uklart. Men foreløpige opplysninger tyder på at lyntoget ble truffet av lastebiltilhenger som ble tatt av vinden.

– Man kan se der ute at det ligger en tilhenger som har veltet, eller blåst av godstoget og inn i Intercitytoget. Om den har truffet toget foran eller i siden, vet vi ikke, sier Bo Haaning fra den danske Havarikommissionen.

Øyenvitner beskriver dramatiske scener da ulykken skjedde på den såkalte lavbroen som togene bruker over en del av Storebælt.

– Jeg så ut av vinduet, hvor gnister sprutet opp fra sidene av toget. Så begynte rutene å knuse mens glasskårene fløy inn på oss, forteller en av passasjerene til avisa Politiken.

Mannen beskriver togvognen han satt i som totalskadd. Sammen med andre passasjerer brøt han seg inn i vognen foran, hvor det sto enda verre til. Her måtte de gå over omkomne for å komme fram til skadde.

– Dypt berørt

Godstransportøren DB Carbo, et datterselskap til Deutsche Bahn, hadde ansvaret for transporten av de tomme Carlsberg-flaskene på godstoget.

Lyntoget var på vei til København mens godstoget skulle til Fyn. Ambulanser, politi og eksperter fra den danske Havarikommissionen ble sendt til stedet etter ulykken.

Et krisesenter ble opprettet på Nyborg Idrætscenter. Uskadde togpassasjerer ble oppfordret til å kontakte pårørende via SMS. På lyntoget skal det ha vært 131 passasjerer og tre ansatte da ulykken skjedde.

– Helt vanlige dansker på vei hjem fra jobb eller juleferie har fått livene sine ødelagt. Det er dypt tragisk, sier Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen.

Dronning Margrethe er svært trist etter togulykken.

– Denne morgenens forferdelige togulykke på Storebæltsbroen berører meg dypt. Mine tanker og min dypeste medfølelse går til både de etterlatte og deres familier og dem som har blitt skadd, sier hun via det danske kongehusets nettsider.

Kraftig uvær

Både Storebæltsbroen og Øresundsbroen ble stengt for veitrafikk i begge retninger rett før klokken 4 natt til onsdag. Broen over Øresund ble åpnet igjen noen timer senere, og på formiddagen kunne biler igjen kjøre over Storebælt i retning Sjælland. Broen vil være stengt for togtrafikk resten av dagen.

Flere andre steder i Danmark er togtrafikken stengt på grunn av trær og kjøreledninger som har blåst ned i stormen som har fått navnet Alfrida.