AGDER: — Jeg er ikke imot gode veier, men mener det er uheldig at alle nå snakker vei og få snakker tog og jernbane. Det gir et inntrykk av at jernbanen og Sørlandsbanen ikke er så viktig. For meg sier dette også noe om at man ikke er så opptatt av kollektivløsninger og løsninger som er de beste for miljøet, sier Holmelid.

— Det bekymrer meg at snart alle politiske partier på Agder og næringslivet kun snakker E 18 og E 39. De bruker all lobbyvirksomhet på vei og glemmer jernbanen.

Alf Holmelid peker på at sist ukes gladmelding, da samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lovet penger til Eidangerparsellen mellom Larvik og Porsgrunn, betyr at det er mer realistisk med en sammenslåing av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen.

— Dette er en viktig prosess, og jeg håper sammenslåingen kommer inn i neste nasjonal transportplan.

Tre timers togtur

Holmelid peker på togets fordeler og at mange ville valgt denne løsningen til Oslo med tre timers reisetid og stasjoner i byenes sentrum.

— I tillegg er jeg mer og mer opptatt av å se toget inn i et regionalt perspektiv. For å få nye veier bruker man dette argumentet, det adopteres nå mer og mer inn i forhold til tog.

I forbindelse med høyhastighetsprosjektet er man opptatt av å bruke de samme jernbanelinjer til intercity-tog, og bruke kapasiteten til mange ruter fra områdene rundt storbyene. For eksempel fra Mandal til Kristiansand og fra Sørlandsparken til Kristiansand sentrum.

Satser på tog

— I et slikt perspektiv blir satsingen på tog enda viktigere og kan være et viktig bidrag i forhold til å løse en del av samferdselsproblemene, sier Holmelid.

Mens de fleste politiske partier nå slåss om eierskap til firefelts E 39 og satser alt inn på dette før neste NTP-periode, er også Venstre lokalt tvilende til om dette er riktig vei å gå.

Venstre også skeptisk

— Vi støtter helt klart at det må gjøres noe med veistandarden vestover, men hvorvidt det er et ensidig fokus på firefelts vei som vil gagne landsdelen vår best på sikt, er vi tvilende til, sier Heidi Foyn Thomassen i Venstre.

Hun peker også på at det er viktig å tenke infrastruktur som bane, sjø, vei og fly samlet.

— For at vi skal være villig til å være en foregangsregion for trafikkreduserende tiltak skal landsdelen prioriteres når det gjelder jernbaneutbygging for gods og havn. Vi må komme fra de evige utredninger og evne og beslutte en hensiktsmessig og helhetlig infrastruktur, sier hun.

Venstre er også helt klare på at de rett og slett ikke støtter firefelts mellom Kristiansand og Stavanger. De mener at det er helt greit at man går for alternativet med midtrekkverk deler av strekningen.