KRISTIANSAND: — Vi føler oss forskjellsbehandlet av politiet, sier Kristoffer Ellingsen, bilberger ved Viking Kristiansand.

Ved 08-tiden tirsdag morgen, fikk Ellingsen informasjon om en kjedekollisjon i Haumyrheitunnelen, på E 18 ved Varoddbroa. Han og en kollega rykket ut til stedet med hver sin redningsbil.

<b>Kristoffer Ellingsen</b>, bilberger ved Viking Kristiansand. Foto: Privat

Avviste VikingFire personbiler skulle fraktes bort fra vestgående kjøreretning i Haumyrheitunnelen etter ulykken. Men da Ellingsen ankom tunnelen, ble han avvist av politiet.

— Jeg sa til politiet at vi var klare til å rydde stedet. Politiets innsatsleder hadde da telefonforbindelse med operasjonssentralen, og kunne fortelle at Falck, som ennå ikke var ankommet, allerede var bestilt. Deretter fikk vi beskjed om å returnere, sier han.

- Uforståelig

Ellingsen mener at han og kollegaen burde fått lov til å rydde tunnelen, siden Falck ikke var ankommet, noe som ifølge ham kunne løst opp bilkøene på stedet raskere.

Dette bildet viser kjedekollisjonen i Haumyrheitunnelen i Kristiansand tirsdag morgen. Kjedekollisjonen skjedde i vestgående kjøreretning. En person skal ha hatt smerter i nakken etter ulykken. Foto: Leserbilde

— Etter at vi ble avvist, hjalp jeg en bilist som hadde ødelagt clutchen i køen. Jeg observerte når køen løste seg opp, som følge av at skadestedet var ryddet. Ifølge mine beregninger kunne vi ha fjernet de fire bilene fra tunnelen 15-20 minutter før Falck, påpeker bilbergeren, og fortsetter:- Det er jo ganske ergerlig for bilistene å stå i kø. Den samfunnsmessige kostnaden er stor, siden mange kommer for seint på jobb. Derfor er det uforståelig at vi ble avvist. Det blir for dumt.

- Skjer ofte

Bilbergeren sier at de ansatte ved Viking Kristiansand stadig blir avvist av politiet når de tilbyr hjelp, på tross av at de ofte er først på ulykkesstedet.

— Når jeg leser om ulykker på Fædrelandsvennens nettavis og sjekker vår egen oppdragslogg, ser jeg at Falck blir kalt ut på flere oppdrag enn oss. Vi ønsker ikke å rakke ned på politiet eller Falck, men vi ønsker likebehandling, sier Ellingsen.

- Hvorfor skulle politiet ønske å forskjellsbehandle dere?

— Det ønsker jeg ikke å spekulere i.

- Årelang konflikt

StabssjefBård Austad er leder for operasjonssentralen ved Agder politidistrikt. Han sier at han ikke kjenner omstendighetene rundt ulykken i Haumyrheitunnelen godt nok til å kunne kommentere den. Han uttaler seg på generelt grunnlag om problematikken rundt hvilke bilbergerfirma som politiet velger å tilkalle.

Stabssjef<b> Bård Austad</b>, leder for operasjonssentral ved Agder politidistrikt. Foto: Kjartan Bjelland

— Dette er en årelang konflikt. I Arendal er det Falck som klager på at Viking får flest oppdrag. I Kristiansand er det Viking som klager på Falck. Primært forholder politiet seg til hvilket bergingsselskap bileierne selv ønsker å benytte. Vi forsøker å fordele de øvrige oppdragene så rettferdig vi kan, sier han.- Men når det ene selskapet møter opp på ulykkestedet for å komme det andre i forkjøpet, blir det nærmest det jeg kaller sandkassekrig, tilføyer Austad.

- Bruker Falck oftere

- Men er det en viss sannhet i at politiet i Kristiansand benytter Falck oftere enn Viking?

— Vi har en avtale med Falck i Kristiansand når det blant annet gjelder inntauing av beslaglagte kjøretøy. Avtalen medfører nok at vi benytter Falck oftere enn Viking, sier Austad, som understreker at Agder politidistrikt har en tilsvarende inntauingsavtale med Viking i Arendal.

- Den som blir rekvirert, bør få oppdraget

Ole Johan Myrene, daglig leder hos Bjarne Johansen, har lite sans for førstemann til mølla-prinsippet når det gjelder å få bilbergingsoppdrag.

— Min oppfatning er at politiet fordeler oppdragene mellom Viking og Falck nokså likt. Jeg har inntrykk av at Viking blir rekvirert av politiet til en god del kollisjoner, sier Ole Johan Myrene.

<b>Ole Johan Myrene</b>, daglig leder hos Bjarne Johansen. Foto: Tarald Reinholt Aas

Myrene er daglig leder for Bjarne Johansen Bil-demontering, som utfører bergingsoppdrag på kontrakt for Falck og NAF.— Viking har ikke klaget til oss når det gjelder oppdragsfordelingen, påpeker han.

Myrene synes ikke at Viking burde fått tirsdagens oppdrag i Haumyrheitunnelen, selv om mannskap fra Viking kom først til stedet.

— Det blir jo mer cowboyvirksomhet hvis konkurrentene skal kappkjøre til skadestedet. Vi venter til vi blir rekvirert, enten av bileier eller av andre myndigheter. Det er mest ryddig, sier han.

— Det er jo ikke noe særlig å kjøre ut på oppdrag, å bruke ressurser og personell, uten å få noe igjen for det, legger Myrene til.