INHABIL: Ordfører Arne Thomassen (H) tok en tur inn på kontoret for å lese mens bystyret diskuterte parkeringsavgift. Thomassen meldte seg inhabil på grunn av næringsinteresser i sentrum. Foto: Torstein Øen
STRANDGATEN: Arne Thomassen eier en rekke eiendommer og parkeringsplasser i Lillesand sentrum, blant annet Strandgaten 10, avbildet her. Foto: Torstein Øen
STRANDGATEN: Thomassen eier også Strandgaten 6, som ligger ved siden av Fædrelandsvennens kontor. Foto: Torstein Øen

LILLESAND: - Høyre har en sterk og dyktig gruppe i bystyret. At jeg er inhabil i denne saken ser jeg ikke på som noe stort problem, selv om andre tydeligvis mener noe annet, sier Thomassen til Fædrelandsvennen.

Onsdag kveld måtte ordføreren legge fra seg klubba da bystyret skulle diskutere avgiftsparkering i Lillesand sentrum. Årsaken er at han eier flere parkeringsplasser og eiendommer i sentrum.

— Jeg kan selvsagt ikke delta i diskusjoner om saker hvor utfallet kan gi meg en økonomisk gevinst. Eller utgifter, for den saks skyld, sier Thomassen.

Mens diskusjonen gikk satt Thomassen og leste på kontoret sitt.

— Jeg duppa av litt og hørte ikke noe av debatten, sier Thomassen.

Fikk kritikk

I forrige uke fikk Thomassen kritikk av Leif Vagle (Ap), som mener det er uheldig at ordføreren ikke kan bidra i saker som dreier seg om utviklingen av Lillesand sentrum. Thomassen avfeide kritikken og viste til at han kun var inhabil i 4 av 274 bystyresaker i fjor.

Under bystyremøtet onsdag kveld fikk inhabilitetsdebatten ligge. Saken om parkeringsavgift fikk derimot fram engasjementet.

— Dette er en sak hvor det er mange følelser involvert. Vi mener at før vi i det hele tatt kan ta stilling til et så kontroversielt spørsmål, så må vi avklare behovet. Vi mener også at dagens regelverk kan håndheves i større grad. Det er riktig ende å begynne i, sa Einar Holmer-Hoven (H).

Ikke avgift i 2014

NEI TIL AVGIFT: Bystyret sa nei til parkeringsavgift i 2014, men ja til Høyres forslag om å utrede behovet for flere parkeringsplasser og strengere håndhevelse av dagens regelver. Her er Høyres Einar Holmer-Hoven på talerstolen, mens Frps Arne Gulbrandsen (t.v.) og Venstres Petter Toldnæs (V) venter på tur. Foto: Torstein Øen

I sin innstilling anbefalte administrasjonen at det tas sikte på å innføre avgiftsparkering i 2014. Det forslaget ble raskt avvist av de folkevalgte.— Arbeiderpartiet er ikke villig til å sette i gang med oppstart i 2014. Men vi mener vi må bytte ut biler med folk i de fineste byrommene vi har. Vi er derfor villig til å støtte Høyres forslag for å nå vårt mål om et parkeringshus i sentrum, sa Cecilie Knibe Hanssen (Ap).

Frp og Pensjonistpartiet var sterkt imot utredning av parkeringsavgift. Arne Guldbrandsen (Frp) var den som var mest kritisk.

— Planene om avgiftsparkering kan vi bare skrinlegge. Det snakkes om byggingen av et parkeringshus. Hvilket parkeringshus spør jeg. Kanskje kommer det, men vi vet ikke når, sa Gulbrandsen.

Punget ut i 2007

PARKERINGSHUS: En av de mange eiendommene Thomassen eier i Lillesand sentrum er 25 prosent av denne Esso-stasjonen på Bellevue, som han kjøpte mens han var ordfører. I fjellet bak ønsker Kruse Smith å bygge parkeringshus dersom politikerne innfører parkeringsavgift. Foto: Torstein Øen

I fjor høst lanserte Kruse Smith planer om å bygge et parkeringshus i fjell bak Esso-stasjonen, som Thomassen eier 25 prosent av. Utbyggerne har gitt klart uttrykk for at realiseringen avhenger av at det innføres avgiftsparkering.Pensjonistpartiets Tor Olav Tønnessen viste til at kommunen måtte betale dyrt etter forrige forsøk. Kommunen måtte i 2007 ut med fem millioner kroner etter å ha brutt en inngått byggekontrakt.

— Det forrige parkeringshuset er vel det dyreste som aldri er bygd, sa Tønnessen.

Venstres Petter Toldnæs la vekt på at debatten egentlig dreide seg om byutvikling og ikke om bygging av parkeringshus.

— Er det bilene eller det folk som skal ha de fineste plassene i byen, spurte Toldnæs.

Til slutt gikk politikerne inn for å støtte Høyres forslag om å utrede behovet for parkeringsplasser i sentrum. Forslaget om å stille seg positiv til avgift når et parkeringshus er realisert ble nedstemt.