KRISTIANSAND: — Dette har aldri skjedd i Norge før. For oss handler det mye om å være attraktive i markedet. Et godt kollektivtilbud er viktig for beboerne. Vi ønsker å få det på plass fra dag én, og da snakker vi om millionbeløp i bidrag hvert år, opplyser daglig leder Jan Willy Føreland fra Hamrevann AS til Fædrelandsvennen.

Onsdag lyttet han til debatten om Hamrevann-planen i formannskapet, og det er liten tvil om at det kreative bussinitiativet bidro til at flertallet politikerne støtter utbyggingen.

Tiårig bidrag

Hamrevann AS har skissert en ordning der de subsidierer buss i en tiårsperiode, inntil området er så vidt utbygd at tilbudet står på egne bein.

Den røde markeringen viser det enorme utbyggingsområdet, med Sørlandsparken i forgrunnen. Utbyggingen starter i sør, ved Lauvåsen. Foto: VESVANN AS

— Vi skal sørge for at tilbudet blir bra fra begynnelsen. Vi betaler vårt bidrag til Agder Kollektivtrafikk, og så betaler folk vanlig bussbillett, opplyser Jan Willy Føreland. Frekvens og øvrige detaljer er ikke planlagt ennå, men fremmes i en egen plan som skal godkjennes av kommune og fylkeskommune.

Det unike busstilbudet skal bidra til å rydde av veien en innsigelse fra fylkeskommunen, som er bekymret for klimamål og vekst i personbiltrafikken.

I fremtiden vil det bli stilt strengere krav til en arealpolitikk som reduserer bilbehovet. I det bildet er Hamrevann, mellom Sørlandsparken og Kjevik, en gedigen utfordring.

Frykter byspredning

— Jeg har aldri opplevd at utbygger har gått inn og finansiert busstilbudet i ny bydel. Det er veldig revolusjonerende og kjempepositivt. Noen vil nok bli euforiske og si at dette er en del av det grønne skiftet, uttalte Trond Blattmann (Ap).

I en tiårsperiode skal utbygger bidra med millionbeløp årlig for å få et busstilbud på beina. Foto: Arkivfoto

Utbyggingen er skissert i to alternativer: Enten 1900 boliger på et 580 dekar stort område, eller 4100 boenheter på et 1765 dekar stort område. Administrasjonen i kommunen advarer mot byspredning, og kjemper for en mer kompakt by. Hvert år bygges det ut 100-150 boliger på østsiden av byen, og de mener områder som Bjørndalen og Marviksletta bør gå foran i køen.

Massiv utbygging langt fra sentrum vil etter deres syn gjøre det vanskeligere å oppfylle målene i bymiljøavtalen.

— Jomfruelig mark

— Resten av Lauvåsen og første del av Hamrevann utgjør 40 års boligreserve. Andre trinn på Hamrevann ligger lenger inn i jomfruelig mark og gir ytterligere byspredning. Det kan være lurt å vente 10, 20, 30 år og se om vi trenger den, forklarte teknisk direktør Ragnar Evensen.

Han fikk kun støtte fra én Ap-representant, SV og Venstre, da voteringen endte 9-4. Høyre, KrF, Frp, Sp og Blattmann (Ap) støttet det største utbyggingsalternativet.

Hamrevann-planen med 4100 boliger ble vedtatt 9-4 i formannskapet, før den endelig vedtas av bystyret neste uke. Foto: Vegard Damsgaard

— Det med byspredning har jeg litt problem med å se, det kan være så mangt. Vi kommer et stykke vekk fra sentrum, men har store områder rundt, som Hånes, Lauvåsen og Moneheia, dette blir i fortsettelse av de områdene. Jo mer de bygger, jo mer kollektivdekning vil komme på plass, mente Grete Kvelland Skaara, KrFs gruppeleder. Flere andre pekte på at et godt busstilbud talte for 4100 fremfor 1900 boliger, mens teknisk direktør argumenterte heftig:

— Tinnheia og Hellemyr har blant byens beste kollektivtilbud med 3000 innbyggere. Man trenger ikke doble for å få et bedre busstilbud, det blir bare en lengre sløyfe å kjøre, mente Ragnar Evensen.

Hovedaksjonærer i Hamrevann AS er Per Arne og Tor Erik Drangsland, samt Kruse Smith Eiendom AS. Planen er å komme igang med utbyggingeninnen 2020, og bygge rundt 300 boenheter i løpet av den første fireårsperioden.

Bystyret får siste ord om kommunedelplanen for Hamrevann neste uke.