Den nye regjeringen vil akseptere at Kristiansand fjerner rushtidsavgiften. Men ifølge miljøvernminister Tine Sundtoft (H) må de da komme opp med andre tiltak som hindrer vekst i privatbilismen. Hvis ikke mister de belønningsmidlene. Her fra en konferanse om framtidens byer i Oslo på mandag. Foto: Kristin Ellefsen
-Jeg er en av de som kommer vestfra og ser at det er mye bedre flyt i trafikken enn det var før. Jeg tror alle er enige i at rushtidsavgiften har en effekt, sa varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) på konferansen. Foto: Kristin Ellefsen

KRISTIANSAND: På en konferanse om fremtidens byer mandag, var budskapet tydelig fra både Solvik-Olsen og miljøvernminister Tine Sundtoft (H). Kristiansand kan beholde belønningsmidlene på 255 millioner så lenge de finner andre virkemidler som hindrer vekst i biltrafikken.

— Så lenge de får resultatene, kommer ikke vi til å legge oss opp i virkemidlene. De rødgrønne hadde blitt krakilske om man begynte å gjøre ting med rushtidsavgiften. Men vi kommer ikke til å protestere på det, sier Solvik-Olsen til Fædrelandsvennen.

Tine Sundtoft er like tydelig.

— Det skal ikke være noen tvil om at det er resultatene som er viktigst. Men får man ikke resultater, får man heller ikke penger.

Reforhandle

Avtalen med staten gjelder for fire år, men bruken av virkemidlene kan reforhandles underveis.

— Hvis Kristiansand kan sannsynliggjøre at de kan oppnå minst like mye med å bruke andre virkemidler, som også er ønsket lokalt, så er de hjertelig velkommen på mitt kontor når tid som helst, sier Solvik-Olsen.

Problemet er at det er svært vanskelig å finne andre tiltak som virker like godt som rushtidsavgiften. De første fem ukene med avgiften, sank trafikken med 44.000 passeringer (ned 2,2 prosent).

På mandagens møte i Oslo, fikk lokalpolitikere fra hele landet høre at Kristiansand mente at avgiften var blitt tvunget på dem. Men de fikk også høre om hvor effektiv den har vært.

— Jeg er en av de som kommer vestfra og ser at det er mye bedre flyt i trafikken enn det var før. Jeg tror alle er enige i at rushtidsavgiften har en effekt, sa varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) på konferansen.

Resultater

Spørsmålet blir da om Kristiansand kan klare å finne andre tiltak som stopper økningen i biltrafikken. I så fall kan rushtidsavgiften være historie.

— Ordningen kan kuttes delvis eller erstattes helt, og det ønsker vi også å gjøre, sier ordfører i Kristiansand, Arvid Grundekjøn (H).

— Men er det realistisk at dere klarer å finne andre tiltak som stanser vekst i privatbilismen?

— Vi mente det var mulig da vi forhandlet, og vi mener fortsatt det er mulig.

Jørgen Kristiansen er mer i tvil om avgiften lar seg fjerne. Regjeringens nye linje taler for å fjerne avgiften, men siden regjeringen stiller samme krav til nullvekst i biltrafikken, kan resultatet bli at Kristiansand ikke finner andre gode tiltak.

I tillegg er avtalen utarbeidet sammen med nabokommunene og Vest-Agder fylkeskommune. Mange skal bli enige før avgiften kan fjernes.

— Skal jeg være helt ærlig så tror jeg det er lite realistisk. Men nå må vi i fellesskap se hva vi kan klare å få til, sier Kristiansen.

Frustrasjon

Miljøvernminister Tine Sundtoft sier hun forstår Kristiansands frustrasjon. Samtidig har altså byen klart å få ned biltrafikken, mens andre byer opplever økning.

— Nå ser vi hva som virker. Hvis Kristiansand ikke ønsker denne avgiften, må de komme opp med noe annet.