SØGNE: — Vi har to alternative korridorer som nå skal nå utredes, forteller prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen.

Rundt 70 personer møtte tirsdag kveld opp på Try bedehus i Søgne, for å få informasjon om veistrekningen Lindelia, ved Lohnelier industriområde, til Døle bro, der det skal etableres en ny motorvei.

— Det ene alternativet går sør for Holmen og krysser Trysfjorden med bro. Det andre alternativet, som er mindre synlig for beboere rundt fjorden, går utenom Trysfjorden og vil ligge på heiene bak fjorden, sier Tvedt.

De to veialternativene er mellom fem og sju kilometer lange.

Skal eliminere møteulykker

FULLT PÅ BEDEHUSET: Try Bedehus ble fylt opp av nærmere 70 nysgjerrige beboere, som ønsket informasjon om de nye traseene som skal utredes, for å erstatte Trybakken. Foto: Tormod Flem Vegge

En ny firefelts trasé, med en fartsgrense på 100 kilometer i timen, skal fjerne hovedtrafikken fra Trybakken. Møteulykker og steinras skal elimineres på E 39-strekningen. De utallige trailerne som setter seg fast i Trybakken i snøvær, skal bli en saga blott.— Dagens vei er den verste strekningen mellom Kristiansand og Vigeland. På vinterstid står trailere fast i Trybakken, uten mulighet for å benytte omkjøringsveier. I tillegg har det vært flere dødsulykker på strekningen, sier Tvedt, som opplyser at den nye motorveien vil korte ned reisetiden på strekningen med flere minutter sammenliknet med dagens trasé.

I dag passerer 9000 biler på veistrekningen, deriblant 1200-1300 trailere.

- Mer effektiv planlegging

Planleggingsleder Solveig Hellevig, i Statens vegvesen, forteller at veivesenet har som mål å planlegge prosjektet mer effektivt enn det som har vært normalen.

ALTERNATIVER: Den røde veien viser dagens E 39 mellom Døle bro (til venstre) og Lindelia (til høyre). Den blå veien (7,5 kilometer) viser veitraseen som går gjennom heiene bak Trysfjorden, mens den grønne streken (6,5 kilometer) viser alternativet som krysser Trysfjorden via ei bro. Foto: Statens vegvesen

— I Nasjonal Transportplan er det instrukser om at planleggingstiden skal halveres, fra 8-10 år til 4-5 år, forteller hun.- Vi har som mål å levere de første planene, med konsekvensutredninger, til kommunestyrene i Søgne og Mandal i 2014. Disse planene skal inneholde konekvensutredninger med tanke på inngrep i blant annet natur og kultur, fortsetter Hellevig.

Kom med innspill

De fremmøtte på Try bedehus fikk tirsdag mulighet til å komme med innspill til prosjektet, både på allmøtet og gjennom en såkalt "åpen kontordag", som ble arrangert på bedehuset. Prosjektmedarbeidere fra veivesenet var tilgjengelige for å gi informasjon og ta imot innspill fra klokka 14.00 til klokka 20.00. — Vi ønsker innspill fra lokale innbyggere. De er godt kjent i terrenget, og vil for eksempel kunne peke på hvor det vokser sjeldne blomster og hvor det hekker falk og fiskeørn. Slik informasjon kan få konsekvenser for korridoren, sier Nils Ragnar Tvedt.

— Så en fiskeørn kan skape litt trøbbel for planleggingen?

— Konsekvenser blir verre hvis vi finner ut at den hekker i området, først når vi er i gang med veibyggingen, smiler Tvedt.

I NTP er det bevilget 1,050 milliard kroner for å starte byggingen av ny E 39 på totalstrekningen Lindelia-Livold i 2018. Denne stekningen er foreløpig kostnadsberegnet til 6,2 milliarder kroner.

- Ny vei må gå foran personlige interesser

Vidar Skartveit og Torkjell Tofte mener at en ny vei forbi Trybakken må gå foran de lokale beboernes ønsker om å bevare eiendommene sine.

— Dette var en fin og ryddig gjennomgang fra veivesenets side, sier Vidar Skartveit.

INFO OM NY VEI: Fra venstre: Vidar Skartveit og Torkjell Tofte. De to tok turen til Try bedehus i Søgne tirsdag kveld. Foto: Tormod Flem Vegge

Tirsdag var han i Try bedehus i Søgne for å få informasjon om de ny veitraseene som skal utredes for strekningen Lidelia-Døle bro. Avhengig av hvilken trasé som velges, vil enten Skartveit eller kameraten Torkjell Tofte (36) sine eiendommer bli berørt av utbyggingen.— Det viktigste er imidlertid at det kommer en ny vei, etter alle de tragiske ulykkene i Trybakken, sier Tofte.

— Alle tenker på sine eiendommer, men denne veien er så viktig at de samfunnsøkonomiske aspektene må gå foran personlige interesser, understreker Skartveit.

Han synes det er bra at problemstrekningen står høyt på veivesenets prioriteringsliste.

— Jeg håper også at lokalpolitikerne ser viktigheten av veien, legger Tofte til.