KRISTIANSAND: Lederen av byutviklingsstyret er en av mange som har sett seg lei på stabler av konteinere midt på Kristiansands beste sjøside.

— Det er litt leit at vi legger opp til at konteinerne kan være der i overskuelig fremtid, de beslaglegger jo arealer for byutvikling. I forhold til knutepunktkommunene: Hvorfor må Kristiansand ha konteinerhavn alene? Det må være mulig å se på tvers av kommunegrenser. Har det vært vurdert å finne annen plassering av konteinere, og drive konteinerhavn i fellesskap med nabokommuner, spurte Grete Kvelland Skaara (KrF) da byutviklingsstyret torsdag diskuterte havnestrukturen.

Ti år etter at bystyret vedtok å samlokalisere konteinerhavn, ferjeterminal og jernbaneterminal på KMV-området, mellom ferjekaia og Xstrata, er havnestrukturen oppe til revisjon.

- Hadde en drøm

Hvis konteinerhavna blir flyttet åpnes en helt ny bydel i Kristiansand. Men de planene er i beste fall blitt kraftig forsinket etter en rapport fra konsulentselskapet Sitma.

Den konkluderte med det var ekstremt dyrt og komplisert å flytte konteinerhavna til KMV-tomta.

DISKUTERTE HAVN: Solveig Nilsen fra Venstre (nærmest) ønsket å dykke dypere i havnestrukturen. De andre på bildet fra byutviklingsstyret er Odd Nordmo (H), Helene H. Knudsen (H), Eivind Haaland (KrF), teknisk direktør Ragnar Evensen og utvalgsleder Grete Kvelland Skaara (KrF). Foto: Vegard Damsgaard

— Så synd. Mange av oss hadde en drøm om hvordan området ved konteinerhavna skulle bli når vi fikk åpnet plassen opp. Men nå blir i hvert fall deler av området åpnet, kommenterte Mette Gundersen (Ap).Både i kommunens administrasjon og blant politikerne er det nemlig mange som mener at konteinerhavna må komprimeres. Det er spesielt området ved Caledonien og vis-à-vis Kilden det kan bli ryddet plass for byutvikling.

I området Kongsgård og Vige kan det bygges mer havn ved å fylle ut i sjøen og i retning Marvika. Men dette vil altså ta tid, kanskje 15-20 år, og i mellomtiden må konteinerhavna bli værende der den er i dag.

Ønsker færre havner

Skaara fikk svar på tiltale fra kommunens administrasjon:

— Transport fra Kongsgårdbukta til godsterminalen på Langemyr vil i fremtiden gå via en ny omkjøringsvei som ender på Krossen, det er ikke så dumt. Andre havner som er aktuelle for konteinere er vel Eydehavn eller Mandal. Men i forhold til jernbaneforbindelse er dette en vesentlig dårligere løsning enn å kjøre fra Kongsgård til Langemyr, påpekte teknisk direktør Ragnar Evensen.

Saksbehandler Jan Erik Lindjord viste til stordriftsfordeler ved å samle alt i en havn. Jo flere anløp, dess rimeligere transport.

— Det er et ønske fra nasjonalt hold å konsentrere transportstrømmen, redusere antall havner. Hvis vi begynner å splitte opp, bidrar det til det motsatte, forklarte han.

Solveig Nilsen (V) var lei seg for at byutviklingsstyret torsdag brukte et par timer på å befare "flytting av steiner" på Dvergsnes, mens man bare brukte noen minutter på å diskutere havna.

— Havnestrukturen er så utrolig viktig for Kristiansand. Disse store tunge sakene ønsker jeg bedre innsyn i, dra ut og befare. Skal vi politikere bare bukke og neie, eller brukes som en ressurs, undret Nilsen.

Havnestrukturen skal nå videre til behandling i havnestyret, formannskapet og bystyret.