LINDESNES: – Det er selvsagt bra at det endelig ser ut til å komme motorvei mellom Kristiansand og Vigeland, men den bør ikke stoppe der. I det minste burde det vært planlagt og båndlagt arealer for en framtidig firefelts vei videre vestover. Utviklingen går fort, og det er vel ingen tvil om E 39-traseen som sto ferdig over Kvinesheia i 2006, for lengst er utgått på dato, sier Arne Frivoll.

Lastebileieren som for øvrig også er senterpartipolitiker i Mandal, hadde onsdag med statssekretær Geir Pollestad på kjøretur fra Lyngdal til Vigeland.

Om bord i lastebilen argumenterte Arne Frivoll for hvorfor NLF mener det er viktig å få firefelts E 39 helt fram til Stavanger.

– Departementet støtter seg på råd fra Statens vegvesen som mener det ikke er trafikkgrunnlag stort nok til å forsvare merkostnadene med å bygge firefelt på en større del av strekningen. Det vil bli arbeidet aktivt for å få en større del av godstransporten over på bane og båt, og da vil behovet for en så høy standard på E 39 bli mindre, sier Geir Pollestad.Arne Frivoll tilbakeviser dette, og viser til at tungbiltrafikken på E 39 mellom Kristiansand og Stavanger øker mer enn andre steder i landet.

– 88 prosent av alt gods i Norge fraktes på lastebil. Med tanke på at 75 prosent av tonnasjen på lastebil fraktes kortere enn 50 kilometer, er det lite sannsynlig at det blir mulig å få så mange av trailerne bort fra E 39, mener Arne Frivoll.