SONGDALEN: Rundkjøringen på Rosseland. Foto: Lars Hoen
SØGNE: Ny rundkjøring på Tangvall planlegges ferdig i 2012 eller 2013. Foto: Vegard Damsgaard
LINDESNES: Den karakteristiske rundkjøringen på Vigeland i Lindesnes. Foto: Kjetil Reite
LINDESNES: Dette er rundkjøringen ved start på den nye veien når man kommer vestfra. Den er knyttet til en bro for å komme til dagens E 39. Trailersjåfør Kjell Hauan sitter bak rattet. Fire kilometer lenger vest er det en ny rundkjøring. Foto: Jarle R. Martinsen
LYNGDAL: Her kommer den nye rundkjøringen i Presthølkrysset, trolig i løpet av 2012. Avkjørselen til venstre går til Lyngdal sentrum og Farsund, og til høyre er avkjørselen til Kvås og Hægebostad. Foto: Torbjørn Witzøe

Se bilder av eksisterende og planlagte rundkjøringer du vil møte hvis du kjører i vestlig retning over.

LYNGDAL: Farsunds Avis skriver i dag at arbeidet med å erstatte Presthølkrysset i Lyngdal med en rundkjøring starter opp i løpet av mai og skal være ferdig i høst.

— Når utbyggingen kommer i gang kan det bli en del problemer med trafikkavviklingen, men før ferien setter inn skal trafikken flyte normalt igjen, sier Jan Helge Egeland, prosjektleder i Statens vegvesen, til avisen.

Egeland utdyper til fvn.no at denne rundkjøringen er planlagt å ha en lang levetid, i motsetning til de to rundkjøringene på hver side av det nye veistrekket i Lindesnes.

— Rundkjøringen øst for den nye veien har vi sagt skal ha en levetid på fem år. Den andre vet jeg sannelig ikke. Det kommer an på når vi får penger. Vi håper det skal stå noe om dette i Nasjonal Transportplan, sier han.

- Var det aktuelt å lage toplanskryss i Lyngdal?

— Nei, det er ikke fysisk mulig å lage det der, pluss at det ville ha kostet veldig mye på grunn av broa og bygninger som ligger tett innpå krysset. Trafikkmengden måtte også ha vært større. Det er jo et kostnadsspørsmål, svarer han.

Hva synes du om rundkjøringene på E 39? Skriv din mening nederst i artikkelen.

Snart rundkjøring på Tangvall

I tillegg er den planlagte rundkjøringen på E 39 ved Tangvall i Søgne rett rundt hjørnet.

— Vi regner med at vi får ut et anbud i løpet av ikke altfor mange uker, og ser for oss bygging i 2012 eller 2013, sier distriktssjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen region sør.

Med disse to rundkjøringene på plass, betyr det at det blir syv rundkjøringer på E 39 mellom Kristiansand og Farsund:

  • Meierikrysset i Kristiansand

  • Rosselandskrysset i Songdalen

  • Tangvall i Søgne (ferdig i 2012 eller 2013)

  • Vigeland i Lindesnes

  • På hver side av ny E 39-strekning i Lindesnes

  • Presthølkrysset i Lyngdal (ferdig i 2012)

I tillegg kan det bli en ny rundkjøring ved Statoil Livold i Lindesnes.

— Det holder vi på å planlegge for øyeblikket, sier Johan Mjaaland.

For bilister som skal videre til Stavanger, er det i tillegg tre rundkjøringer på Ålgård i Gjesdal kommune.

Bedrer trafikksikkerheten

- Hva tenker du om at trafikantene må igjennom såpass mange rundkjøringer på E 39, Mjaaland?

Vi må gjøre det beste vi har ut av midlene vi har

— Det er klart at det er en ørliten ulempe for noen. Vi vet at tungbilnæringen ikke er glad for det. Men med ulykkesrisikoen og veistandarden som er på E 39 nå, må vi gjøre det beste vi har ut av midlene vi har, i påvente av en bedre vei på hele strekningen. Det vil bli toplanskryss etter hvert, svarer Mjaaland.

Han sier at det er to grunner til at de bygger rundkjøringer: Trafikksikkerhet og trafikkavvikling. Men han innrømmer at det ideelt sett ikke burde ha vært noen rundkjøringer på en stamvei.

— Rundkjøring er et godt tiltak for å markere skillet mellom god og mindre god vei, sier han om en eventuell rundkjøring på Livold, og påpeker at det gjør sjåfører oppmerksomme på overgangen fra høy til lavere hastighet.

— Har man en rundkjøring, bedres trafikksikkerheten kraftig. Det samme med rundkjøringen på Tangvall: Den ene årsaken er trafikkavviklingen, og den andre sikkerheten, sier han.

- Kunne dere ikke bygd toplanskryss i stedet for rundkjøringer med én gang?

— Et toplanskryss koster vel mellom 50 og 100 millioner kroner. Det er snakk om bevillinger og om vi har den riktige traséen for veien, sier Mjaaland, og påpeker hvor usikkert det er hvor nye E 39 skal gå.

— Vi kan ikke bare gå ut og sette opp toplanskryss uten å vite at veien skal ligge der i fremtiden, legger han til. Han anslår at en rundkjøring koster mellom fem og 15 millioner kroner.

Hva synes du om rundkjøringene på E 39?